Kinesiske Polestar sliter med økonomien. For selv om det går bedre på bunnlinjen, leter de nå aktivt etter nye investorer med Geely-gruppen på sidelinjen.
Polestar står overfor økonomiske utfordringer. Det svensk-kinesiske bilmerket søker nå aktivt etter nye investorer.
Dette gjøres for å styrke selskapets anstrengte økonomi. Geely, en av de nåværende hovedeierne, er involvert i jakten på ny kapital.
Finansdirektør Jean-Francois Mady bekreftet situasjonen på investormanér.
– Vi er i dialog med potensielle investorer. Vi jobber aktivt med nye eiere.»
Mady understreket at situasjonen ikke er akutt.
– Men nivået på kontanter er ikke bærekraftig, vi må øke nivået, sa han.
På denne måten må Polestar finne alternative finansieringskilder allerede i løpet av 2025, når de første fire månedene allerede er brent opp.
– Nye eiere er en løsning. Vi jobber aktivt med nytt eierskap i samarbeid med Geely.
Detaljer om de potensielle investorene er ennå ikke offentliggjort.
– Det er for tidlig å gi detaljer. Men mer er på vei, annonserte finansdirektøren.
Polestar trenger mye mer penger
Polestar publiserte nylig sine kvartalsvise økonomiske resultater etter flere forsinkelser. Regnskapene viser tydelig at merkevaren taper mindre penger enn i samme periode i 2024, men det er fortsatt ikke nok til å nå omsetningsmålet.
Tapet falt til omtrent 1,24 milliarder danske kroner. I fjor tapte merket litt over 1,8 milliarder kroner.
Selskapets kontantbeholdning utgjør nå litt over syv milliarder danske kroner. Det er en sum som kanskje ikke er nok for hele året dersom driften fortsetter som før.
Samtidig har bilmerket en betydelig gjeldsbelastning. Noen ville nok kalt det et gjeldsberg. Fordi de kinesiske svenskene skylder mer enn 48 milliarder kroner.
Polestar har blitt tvunget til å reforhandle vilkårene for en rekke store lån. Dette er fordi du har brutt visse krav fra kreditorene dine.
Det blir stadig vanskeligere for Polestar å stadig ta opp nye lån for å sikre overlevelse, selv om Geely har garantert å dekke eventuelle tap etter hvert.
Hvem eier Polestar nå og i fremtiden?
81 prosent av Polestar kontrolleres av Geelys hovedeier Li Shufu. Dette gjøres gjennom aksjer i Geely Sverige, Volvo Cars og PSD Investment.
Volvo Cars solgte en stor del av sin eierandel i Polestar sommeren 2024. Volvo Cars eier imidlertid fortsatt 18 prosent av aksjene i elbilprodusenten.
Polestars fremtid avhenger nå i stor grad av evnen til å tiltrekke seg ny kapital. Uten nye investeringer kan det bli vanskelig å finansiere fortsatt drift og utvikling av nye modeller.
Prosessen med å finne nye eiere eller investorer følges nøye. Her hjemme kan merket derimot notere seg at de nå har 10 000 biler på veiene. Les mer om det her .
Spørsmålet er da, hvem er interessert i å ta økonomisk ansvar for et så ungt bilmerke?