Skoda hevder at det er for å unngå forsyningsproblemer at de utstyrer den nye Elroq 85 med et dårligere batteri. Videre har toppmodellen med firehjulsdrift blitt forsinket.
Skoda Elroq 85 får ikke den samme ladekraften som det tsjekkiske bilmerket hadde lovet kundene sine.
Maksimal ladeeffekt reduseres betydelig. Dette skyldes utfordringer med leveranser av elbilbatterier, sier tsjekkerne.
Skoda har derfor valgt å bytte batterileverandør for modellen.
Det nye batteriet er identisk med det som finnes i den fysisk større Skoda Enyaq 85. Endringen er ment å forhindre lange ventetider for kundene.
Den nye elbilen, Skoda Elroq, ble opprinnelig introdusert som et mindre alternativ til den større Enyaq.
Ved lanseringen ble Elroq 85-modellen lovet en hurtigladeeffekt på 175 kW. Nå er den spesifiserte ladeeffekten for Elroq 85 redusert til 135 kW. Dette er en nedgang på 23 prosent sammenlignet med den opprinnelige kunngjøringen.
Det er bemerkelsesverdig på mange måter. Spesielt fordi modellene med mindre batterier, Elroq 60 og Elroq 50, har høyere ladeeffekt. De er henholdsvis 165 kW og 145 kW.
Årsaken til endringen er leverandørbytte. Skoda har tatt dette valget for å unngå risikoen for lengre leveringstider for Elroq 85.
Skoda Elroq blir en underlegen bil
Skodas svenske pressesjef, Hanna Storckenfeldt, har bekreftet endringene overfor Vi Bilägare.
Og at de gjelder biler produsert fra uke 25. Skoda i Sverige opplyser videre at de midlertidig vil utstyre Elroq med det dårligere batteriet frem til andre kvartal 2026.
Selv om den maksimale ladeeffekten er lavere, betyr ikke dette nødvendigvis mye lengre ladetider i praksis. En jevn og stabil ladekurve kan kompensere for den lavere maksimale effekten.
Hurtiglading fra 10 til 80 prosent forventes å ta omtrent 26 minutter. Dette er stort sett uendret fra tidligere kunngjøringer. For lading i området 10 til 40 prosent kan tiden imidlertid være litt lengre.
Det tyske nettstedet Heise har påpekt den potensielle forskjellen i de kortere ladeintervallene. Kunder bør derfor være oppmerksomme på at den lavere maksimale effekten kan ha en innvirkning her.
– Ladetiden vil bli opprettholdt, så for kundene vil det være en marginal forskjell sammenlignet med i dag, sier den svenske pressesjefen.
Toppmodellen Skoda Enyaq 85x er forsinket
Det samme batteriet som nå brukes i Elroq 85 brukes også i firehjulsdrevne Skoda Enyaq 85x. Modellen opplever nå også forsinkelser.
Ifølge de siste rapportene ser det ut til at salget av Elroq 85x vil bli utsatt. Den nye forventede salgsstarten er nå satt til slutten av sommeren.
Kunder som venter på firehjulsdriftsvarianten av Enyaq må derfor væpne seg med ekstra tålmodighet.
Skoda jobber med å løse leveringsutfordringene og normalisere produksjonen. Fabrikken har imidlertid ingen anelse om når dette vil skje. I hvert fall ikke offisielt.
Batteriproblemene endrer imidlertid ikke det faktum at det går bra hos Skoda. Faktisk hevder det tsjekkiske merkets direktør, Klaus Zellmer, at han står i spissen for bilmerket i hele Vesten som tjener absolutt mest penger. Les mer om det her .