Victoria kjører en 34 meter lang lastebil: «Det er gøy»

Mot Victoria Deichmann. En av sjåførene som takler de nå lovlige 34,5 meter lange lastebilene. Nye regler åpner for rekordbrytende lastebilkonvoier.

Victoria Deichmann er en av sjåførene som nå kjører de nå lovlige 34,5 meter lange lastebilene på svenske veier.

Arbeidsplassen hennes i Jönköping har blitt sentrum for en ny æra innen transport, takket være nye forskrifter i Sverige. Krysset med de store lastebilkonvoiene er en ny opplevelse.

For Victoria Deichmann har arbeidsdagen blitt annerledes. Hun er en av få som kjører de nye, ekstra lange lastebilene til logistikkselskapet Bring.

– Det er en utfordring, men veldig gøy, sier Victoria om sitt nye ansvar.

Scaniaen hennes måler hele 34,5 meter med lastebilen. Dette krever spesiell oppmerksomhet i trafikken.

«Det blir en annen type kjøring – spesielt i rundkjøringer og i bakker», forklarer hun. Dette stiller nye krav til sjåførens ferdigheter.

Det er nye regler i Sverige, implementert fra 1. desember 2023, som tillater økt kjøretøylengde. Dette har åpnet for bruk av rekordlange lastebiler. De samme reglene trådte i kraft i Danmark bare én måned senere.

Logistikkselskapet Bring har omfavnet de nye mulighetene. De har nylig lagt til åtte nye lange lastebiler i flåten sin. Bring bruker nå totalt 16 av spesialkjøretøyene på svenske veier.

Det krever tilvenning å kjøre den gigantiske Scaniaen

Det er ikke uten utfordringer å manøvrere et 34,5 meter langt lastebiltog. Victoria Deichmanns kommentarer om rundkjøringer og bakker peker på de spesifikke situasjonene der den ekstra lengden merkes. Presisjon og fremsyn er nøkkelord.

De lange lastebilene er konstruert for å optimalisere godstransporten. De kan transportere opptil 50 prosent mer last enn en konvensjonell 24-meters lastebil. Dette betyr færre turer for å flytte den samme mengden varer.

En av de positive effektene er en forventet reduksjon i utslipp. Ifølge Transportstyrelsen kan utslippene reduseres med fire til seks prosent. Det skjer når lengre lastebiler erstatter kortere alternativer på passende ruter.

For å støtte bruken av de nye tunge lastebilene har Bring også investert i anleggene sine. Selskapet har bygget en ny, spesialbygd bilvaskehall. Den er stor nok til å romme kjøretøy opptil 34,5 meter lange.

Erik Roth, konserndirektør i Bring, forklarer bakgrunnen for investeringen.

– Det er en viktig del av arbeidet vårt å redusere klimapåvirkningen samtidig som vi møter kundenes økende transportbehov.

Nye regler og fremtiden for godstransport

Roth utdyper: «Ved å bruke lengre kjøretøy kan vi transportere mer gods med færre turer – noe som reduserer både utslipp og belastningen på veinettet.» Det er et skritt mot mer effektiv logistikk.

Situasjonen i Danmark er også verdt å merke seg. Lignende regler for lengre lastebiler trådte i kraft rundt årsskiftet. Det danske samferdselsdepartementet har imidlertid ennå ikke gitt et direkte bud på CO2-besparelser.

For sjåfører som Victoria Deichmann er de nye, lange lastebilene en spennende utvikling. Det krever nye ferdigheter og en annen tilnærming til korset. Men det er også en mulighet til å være i forkant av utviklingen av transportnæringen.

Den økte effektiviteten og de potensielle miljøfordelene gjør lange lastebiler spesielt interessante for bransjen.

Erfaringen fra Sverige og sjåfører som Victoria vil være viktig. De kan forme standardene for fremtidens godstransport.

Innføringen av de 34,5 meter lange lastebiltogene er et betydelig skritt. Spesielt fordi en ny bompenger nå også gjelder for lastebiler i Danmark. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i...

Dansk bilforhandler går med et tap på 51 millioner danske kroner.

Den tidligere danske bilimportøren KW Bruun kom ut av...

Bilutstillingen er alt det kule på fire hjul – og du kan spare penger

Bilmessen 2025 ruller inn i Odense den 6.-7. september...

Fotobil etterlot en meterlang bremseslange i 121 km/t

En sjåfør mistet førerkortet tirsdag denne uken da han...

BMW Speedtop får V8-motor med 625 hestekrefter

BMW har avduket den nye Speedtop. En coupé med...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han får mindre i lønn enn en...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i påsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivå siden...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren....

Nye tall: Verdien på elbiler stuper etter 2 år

Bilmerkene har så store problemer med å selge elbiler at de sender dem ut med store rabatter. Dette presser bruktprisene betraktelig ned. Elbileiere kan...