Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført Fuji 24-timersløpet, som ble besøkt av merkets styreleder selv.
Toyotas GR Corolla H2 Concept har fullført 468 runder på Fuji. Dette skjedde i det krevende Fuji 24-timers langdistanseløpet.
Den hydrogendrevne racerbilen, med styreleder Akio Toyoda blant førerteamet, viste at det er potensial i alternative drivstoff.
Løpet ble imidlertid preget av utfordringer underveis. Tåke og flere røde flagg påvirket løpet.
Til tross for forsinkelsene fullførte Toyotaen den nødvendige distansen. Dette er et bevis på teknologiske fremskritt, ettersom det er første gang en hydrogenbil faktisk har fullført et langdistanseløp.
Ifølge japanerne er den hydrogendrevne GR Corolla H2 Concept et bud på fremtiden. Ikke bare på racerbanene, men også på offentlige veier.
Bilen fullførte 83,6 prosent av rundene til løpsvinneren, en Mercedes-AMG GT3 EVO. Dette er en økning fra 62,9 prosent i 2022.
Ifølge Toyota selv bidro flere viktige oppgraderinger til resultatet. Bedre drivstoffeffektivitet var en av dem. Raskere fylling av drivstoff spilte også en rolle. Akkurat som en ny, magrere forbrenning gjorde at hydrogenbilen kjørte lenger.
Fokus på hydrogenteknologi og -utvikling
Utviklingen av hydrogenbiler for motorsport er bare én av mulighetene som utforskes for tiden. Ifølge Toyota er batteridrevne elbiler godt egnet for denne typen ting. Les mer om det her .
Erfaring fra racerbanen gir også verdifulle data som kan brukes til å forbedre fremtidige modeller.
Dette gjelder både racerbiler og potensielt gatebiler, uavhengig av om det flyter hydrogen, bensin eller diesel i tanken.
Toyota viser én mulig retning med GR Corolla H2 Concept. Bilen er en del av en bredere strategi som utforsker flere alternative drivstoff.
Parallelt med hydrogenbilen deltok en annen Toyota-modell. En bioetanoldrevet GR86 deltok også. Etter totalt 523 runder endte etanolbilen på 13. plass totalt.