Xiaomi vil ikke lenger bare produsere mobiltelefoner. SU7 er kinesernes fรธrste innspill pรฅ en bil, og den imponerer sรฅ mye at aksjen skyter i vรฆret.
Kinesiske Xiaomi er nรฅ ogsรฅ et bilmerke.
Og det har gรฅtt over all forventning med merkets fรธrste modell SU7. En bil som kineserne blant annet har leid inn den kontroversielle tidligere BMW-designeren Chris Bangle for utviklingen av.
Og kineserne mรฅ vite noe. For pรฅ papiret โ nรฆrmere bestemt pรฅ aksjemarkedet โ er Xiaomi nรฅ verdt svimlende 55 milliarder dollar.
Til sammenligning er Ford, som har 120 รฅr bak seg, 'bare' verdt 52,4 milliarder dollar. Faktisk mรฅ til og med General Motors se seg forbigรฅtt av kineserne.
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!
Sรฅ hva er SU7? Ja, det er en bil pรฅ stรธrrelse med Porsche Taycan. Xiaomi har ogsรฅ priset bilen sรฅ aggressivt pรฅ hjemmemarkedet i Kina at analytikere mener at hver SU7 gรฅr med et tap pรฅ i underkant av 10.000 dollar. Dette tilsvarer 69.200 DKK med dagens valutakurs.
Det nye kinesiske bilmerket kan imidlertid skryte av at over 50 000 bilister bestilte en SU7 pรฅ bare 27 minutter. Det er i hvert fall det Xiaomi selv hevder.
Totalt hevder kineserne รฅ ha mottatt mer enn 90 000 forhรฅndsbestillinger pรฅ kopier av SU7 i lรธpet av de fรธrste 24 timene etter at ordrebรธkene ble รฅpnet. Kanskje fordi grunnutgaven koster 207.000 danske kroner.