Bare 5 dager etter at den nye Alfa Romeo Milano ble avduket, sier merket nå at det bøyer seg for press fra den italienske regjeringen og endrer bilens navn til Junior.
Alfa Romeo har gjort seg en stor narr. I hvert fall hvis du spør den italienske regjeringen. En bil kalt Milano kan bare bygges i Italia.
Og nå har politikerne rett. Uansett, nå bøyer Alfa Romeo seg for presset og endrer navnet på bilen som skal bygges i Polen til Junior. Les mer om det her .
Det opplyser den danske importøren i en oversatt pressemelding fra Stellantis-gruppen, som bilmerket er en del av.
– Vi bestemte oss for å endre navnet, selv om vi vet at vi ikke er forpliktet til det, fordi vi ønsker å opprettholde den positive følelsen som produktene våre alltid har skapt og unngå enhver form for kontrovers, sier Alfa Romeos administrerende direktør Jean-Philippe Imparato .
LES OGSÅ: Østerrike innfører gal sjåførlov etter dansk modell
Navnet Junior er heller ingen tilfeldighet. Alfa Romeo har brukt den til det. Og nå tror de at de kan dekke seg under en arv som en elbil trolig vil ha svært vanskelig å leve opp til.
" Etter suksessen til Giulia og dens Giulia Sprint GT coupe-versjon, designet av Giugiaro for Bertone, ønsket Alfa Romeo å tiltrekke seg et yngre, nytt publikum som var ivrige etter en eksklusiv bil uten for høye kjøps- og driftskostnader .
26. september 1966 ble GT 1300 Junior avduket på Balocco, og til tross for mangelen på «Giulia»-navnet, ble den frontfiguren for en ny Alfa Romeo-generasjon. Faktisk ble lignende versjoner av Spider-serien også identifisert med Junior-navnet .», skriver den danske importøren i oversettelsen.
Da den originale Alfa Romeo GT 1300 Junior var i programmet, var det 'mer enn 92 000 biler'. Nok til at modellen kan bli den mest solgte bilen fra fabrikken.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!