Bare 5 dager etter at den nye Alfa Romeo Milano ble avduket, sier merket nรฅ at det bรธyer seg for press fra den italienske regjeringen og endrer bilens navn til Junior.
Alfa Romeo har gjort seg en stor narr. I hvert fall hvis du spรธr den italienske regjeringen. En bil kalt Milano kan bare bygges i Italia.
Og nรฅ har politikerne rett. Uansett, nรฅ bรธyer Alfa Romeo seg for presset og endrer navnet pรฅ bilen som skal bygges i Polen til Junior. Les mer om det her .
Det opplyser den danske importรธren i en oversatt pressemelding fra Stellantis-gruppen, som bilmerket er en del av.
โ Vi bestemte oss for รฅ endre navnet, selv om vi vet at vi ikke er forpliktet til det, fordi vi รธnsker รฅ opprettholde den positive fรธlelsen som produktene vรฅre alltid har skapt og unngรฅ enhver form for kontrovers, sier Alfa Romeos administrerende direktรธr Jean-Philippe Imparato .
LES OGSร : รsterrike innfรธrer gal sjรฅfรธrlov etter dansk modell
Navnet Junior er heller ingen tilfeldighet. Alfa Romeo har brukt den til det. Og nรฅ tror de at de kan dekke seg under en arv som en elbil trolig vil ha svรฆrt vanskelig รฅ leve opp til.
" Etter suksessen til Giulia og dens Giulia Sprint GT coupe-versjon, designet av Giugiaro for Bertone, รธnsket Alfa Romeo รฅ tiltrekke seg et yngre, nytt publikum som var ivrige etter en eksklusiv bil uten for hรธye kjรธps- og driftskostnader .
26. september 1966 ble GT 1300 Junior avduket pรฅ Balocco, og til tross for mangelen pรฅ ยซGiuliaยป-navnet, ble den frontfiguren for en ny Alfa Romeo-generasjon. Faktisk ble lignende versjoner av Spider-serien ogsรฅ identifisert med Junior-navnet .ยป, skriver den danske importรธren i oversettelsen.
Da den originale Alfa Romeo GT 1300 Junior var i programmet, var det 'mer enn 92 000 biler'. Nok til at modellen kan bli den mest solgte bilen fra fabrikken.