Det er fรธrst og fremst opp til de eldste sjรฅfรธrene selv รฅ bestemme om de vil fortsette รฅ kjรธre. Selv om de kanskje ikke burde sitte bak rattet lenger.
Bรฅde danske leger og pรฅrรธrende til eldre sjรฅfรธrer er bekymret for spesielt de eldre sjรฅfรธrene.
Det er i stor grad opp til de eldre sjรฅfรธrene selv รฅ vurdere om de kan fortsette รฅ kjรธre. Dette skriver Kristeligt Dagblad .
Siden 2017, da ogsรฅ 17-รฅringer fikk sette seg bak rattet, har det vรฆrt opp til de eldste sjรฅfรธrene selv รฅ vurdere om de er i stand til รฅ kjรธre bil.
I 2017 ble den obligatoriske legesjekken for sjรฅfรธrer over 75 รฅr opphevet. Og siden 2013 har et korkort i utgangspunktet vรฆrt gyldig for alle sjรฅfรธrer i 15 รฅr.
LES OGSร : Nordjydes splitter nye Fisker har tapt minst 200.000 kroner i verdi
I stedet sies det nรฅ at leger oppfordres til รฅ holde et รธye med om deres eldste pasienter, som ogsรฅ fortsatt er sjรฅfรธrer, har den nรธdvendige kompetansen.
Men Gunver Lillevang, som er allmennlege og leder av sertifiseringsutvalget i Legeforeningen, mener dette er en lovlig optimistisk tolkning av sikkerheten pรฅ danske veier.
Ogsรฅ i Rรฅdet for trygg trafikk sier direktรธr Mogens Kjรฆrgaard Mรธller at de siden 2017, da lovendringen trรฅdte i kraft, har fรฅtt mange flere henvendelser fra bekymrede pรฅrรธrende til eldre sjรฅfรธrer.
De eldre sjรฅfรธrene er imidlertid ikke de eneste som snart mรฅ tilpasse seg et helt nytt regelverk pรฅ omrรฅdet rettskort. EU har ikke regulert denne typen ting siden 2006.
Men nรฅ er en hel rekke svรฆrt betydelige endringer pรฅ vei. Selv om flere av de mest kontroversielle forslagene โ bl.a. forbud mot natttrafikk – er skrotet igjen. Les mer om det her.