6. februar, 2025

Elbiler utgjør en sikkerhetsrisiko, sier dansk verksted

Rådende myter om at elbiler ikke trenger service, får nå alarmklokkene til å ringe hos landsdekkende verkstedskjeder.

På toppen av rekordhøyt elbilsalg i 2023, viser en ny undersøkelse fra Bilbasen, Elbilkoberne 2024, at 70 prosent av danskene som forventer å kjøpe bil før utgangen av 2025, forventer å velge elbil.

– Vi kan nå se at de aller fleste forbrukere har bestemt seg for elbil innen overskuelig fremtid.

– Vi ser også at det nå virkelig har begynt å handles en del brukte elbiler, der de for relativt kort tid siden i hovedsak var nye eller nesten nye, sier Jan Lang, markedsanalytiker i Bilbasen, i forbindelse med granskingen.

Likevel får utsiktene til betydelig flere elbiler på veiene Jesper Valentin Lund, konseptsjef i verkstedkjeden AutoPartner, til å gråte.

LES OGSÅ: Ny avgift er på vei til 694.000 bileiere i Danmark

Mange eiere av elbiler velger bort den vanlige tjenesten, mener verkstedkjeden. Og det er ikke en god idé. Det er faktisk en myte at elbiler kan kjøre vedlikeholdsfritt rundt på veiene.

– Folk ser annerledes på en elbil – som en datamaskin på hjul – og samlet sett opplever vi at mange elbileiere, grovt sett, ikke tenker at en elbil trenger vedlikehold.

– Og det gjør at mange hopper over den vanlige tjenesten. Mange elbiler påpeker først at de må ha service etter 24 måneder, men hvis du har kjørt rundt i to år og det har vært vintervær med veisalt og så videre, går det dårlig med bilen.

24 måneder mellom tjenester er absolutt ikke forenlig med dansk klima, og bremsene må for eksempel derfor demonteres og rengjøres oftere enn det.

– Med et økende antall elbiler på veiene, som typisk veier over to tonn, og hvor en vesentlig del ikke vedlikeholdes tilstrekkelig, kan det til syvende og sist gå ut over folks sikkerhet, sier Jesper Valentin Lund i en pressemelding.

LES OGSÅ: Vant en million og kjøpte bruktbil: «Du er nok fra Nordjylland»

Noe annet som undersøkelsen Elbilkjøpere 2024 viser er grunnoppfatningen til folk med elbil. Det er billigere å vedlikeholde.

Det mener 84 prosent av bilistene som ble spurt. Men ifølge Jesper Valentin Lund er vanlig tjeneste nødvendig for at det skal holde mål.

– La meg bare slå fast at det, akkurat som på bensin- og dieselbiler, også er en generell garanti på alle elbiler, dersom de er betjent etter forskriften.

– På sikt er det like viktig å vedlikeholde en elbil, selv om mange forsømmer den – ellers kan det ende med dyre reparasjoner, og det som verre er , avslutter konseptsjefen.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Kia nekter for dyre elbildeler: «Det er en feil»

Kia ville ha en enorm sum penger til enkle...

Overvåker bilmerkene – nå skal de sparke 1000 personer

EPA – eller Environmental Protection Agency – som håndhever...

Bilgiganten stenger 5 fabrikker – 600 ansatte skal permitteres

Kriserammede Continental Automotive stenger fabrikker og sier opp 600...

Audi klarte ved et uhell ikke å skrote verdens raskeste bil

Det burde egentlig vært skrotet. Men Audi 5000 CS...

Ingen vil eie Trumps Mercedes – den har stått stille i 11 år

En Mercedes 560 SL, levert til Donald Trump i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nu er der under 2,5 millioner fossilbiler i Danmark

De siste tallene viser at det nå er mindre enn 2,5 millioner fossilbiler i Danmark. På den annen side henger elbilene langt etter i...

Overvåker bilmerkene – nå skal de sparke 1000 personer

EPA – eller Environmental Protection Agency – som håndhever amerikanske miljølover mot bilmerker, varsler permitteringer av 1000 ansatte. Trump har nettopp tatt bolig i...

Volvo taper milliarder – har aldri vært mindre verdt

Aksjen bak Volvo Cars har nådd et nytt lavpunkt. Bilmerket har faktisk aldri vært mindre verdt etter markedets reaksjon på årsregnskapet. Årsrapporten for 2024...

Bilmerker sparker alle sine forhandlere i Danmark

6. februar annonserte både Ford og Hyundai, som importeres til Danmark av samme Nic. Christiansen Group at alle forhandlere har fått sparken. Nissan gjorde...

Jason Watt blir Formel 1-kommentator – debut 16. mars

Den tidligere racingtreneren slutter seg til Viaplays Formel 1-lag og debuterer som ekspert og kommentator i Australias Grand Prix. Når Formel 1- sesongen starter,...

Avis: EU beklager forbud mot bensin- og dieselbiler

Ifølge den tyske avisen Der Spiegel beklager nå flere EU-valgte politikere den strenge forbudspolitikken rettet mot bensin- og dieselbiler. Den europeiske bilindustrien er ikke...

Tesla stuper i Tyskland – salget mer enn halvert

Teslas salg stuper i Europas største bilmarked. Amerikanerne solgte bare 1277 biler i Tyskland i løpet av januar. Det er en nedgang på 59...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det er fortsatt plass til de 50 skrutrekkerne, akkurat der Ladas motor ellers ville ha vært....

Bilmerke i krise – kutter alt med 70 prosent

Mitsubishi har det ikke bra for tiden. Merket, som praktisk talt er i dvale i Danmark, senker nå forventningene til 2025 med 70 prosent....

ISUZU D-MAX dominerer pickup-markedet i Danmark

ISUZU D-MAX ble den mest solgte pickupen i Danmark i januar med en markedsandel på 40,48 %. Nye salgstall viser at modellen fortsetter fremgangen...

Ford taper 100 millioner kroner dagen på elbiler

Hver eneste dag investerer Ford over 100 millioner kroner i elbiler. Bilmerket taper enorme summer, selv om det kom ut av 2024 med et...

Miljøsoner fungerer: Ulovlige dieselbiler forsvinner

Det koster sjåførene dyrt å kjøre gamle, ikke-godkjente dieselbiler inn i de fem danske miljøsonene. En ny beregning viser at antallet av disse bilene...