1. november, 2024

Elbiler utgjør en sikkerhetsrisiko, sier dansk verksted

Rådende myter om at elbiler ikke trenger service, får nå alarmklokkene til å ringe hos landsdekkende verkstedskjeder.

På toppen av rekordhøyt elbilsalg i 2023, viser en ny undersøkelse fra Bilbasen, Elbilkoberne 2024, at 70 prosent av danskene som forventer å kjøpe bil før utgangen av 2025, forventer å velge elbil.

– Vi kan nå se at de aller fleste forbrukere har bestemt seg for elbil innen overskuelig fremtid.

– Vi ser også at det nå virkelig har begynt å handles en del brukte elbiler, der de for relativt kort tid siden i hovedsak var nye eller nesten nye, sier Jan Lang, markedsanalytiker i Bilbasen, i forbindelse med granskingen.

Likevel får utsiktene til betydelig flere elbiler på veiene Jesper Valentin Lund, konseptsjef i verkstedkjeden AutoPartner, til å gråte.

LES OGSÅ: Ny avgift er på vei til 694.000 bileiere i Danmark

Mange eiere av elbiler velger bort den vanlige tjenesten, mener verkstedkjeden. Og det er ikke en god idé. Det er faktisk en myte at elbiler kan kjøre vedlikeholdsfritt rundt på veiene.

– Folk ser annerledes på en elbil – som en datamaskin på hjul – og samlet sett opplever vi at mange elbileiere, grovt sett, ikke tenker at en elbil trenger vedlikehold.

– Og det gjør at mange hopper over den vanlige tjenesten. Mange elbiler påpeker først at de må ha service etter 24 måneder, men hvis du har kjørt rundt i to år og det har vært vintervær med veisalt og så videre, går det dårlig med bilen.

24 måneder mellom tjenester er absolutt ikke forenlig med dansk klima, og bremsene må for eksempel derfor demonteres og rengjøres oftere enn det.

– Med et økende antall elbiler på veiene, som typisk veier over to tonn, og hvor en vesentlig del ikke vedlikeholdes tilstrekkelig, kan det til syvende og sist gå ut over folks sikkerhet, sier Jesper Valentin Lund i en pressemelding.

LES OGSÅ: Vant en million og kjøpte bruktbil: «Du er nok fra Nordjylland»

Noe annet som undersøkelsen Elbilkjøpere 2024 viser er grunnoppfatningen til folk med elbil. Det er billigere å vedlikeholde.

Det mener 84 prosent av bilistene som ble spurt. Men ifølge Jesper Valentin Lund er vanlig tjeneste nødvendig for at det skal holde mål.

– La meg bare slå fast at det, akkurat som på bensin- og dieselbiler, også er en generell garanti på alle elbiler, dersom de er betjent etter forskriften.

– På sikt er det like viktig å vedlikeholde en elbil, selv om mange forsømmer den – ellers kan det ende med dyre reparasjoner, og det som verre er , avslutter konseptsjefen.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Elbilfabrik fik ikke statsstotte og lukker helt

En enorm svensk batterifabrikk for elbiler legger ned, fordi...

Bilmerket McLaren er solgt – ny eier etter 7 måneder

Det tidligere britiske bilmerket solgte hovedkontoret sitt i 2021...

Tilgjengelig i Danmark – BYD Atto 3 mislykkes i viktig sikkerhetstest

Kinesiske BYD Atto 3, som bl.a. selges i Danmark,...

Redder liv i Ukrainas hær – får koropplæring i Sverige

I Ukraina er ambulansepersonell under et enormt press, og...

Stengt i hele landet – nå er Volkswagen tilbake

Etter en konkurs som gjorde at Volkswagen trakk seg...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk. Porsche...

Antall elbiler i Danmark satte rekord i oktober

Det har aldri vært flere elbiler i Danmark enn tilfellet var ved nyregistreringer i oktober måned. 60 prosent av nye biler går på strøm....

Slik vil Volkswagen unngå fabrikkstenginger i Tyskland

Mens sjefen for det hele får 72 millioner kroner i året, ønsker Volkswagen at de menige ansatte skal få kuttet lønnen med ti prosent...

Kjent motorsykkelmerke har alvorlige økonomiske problemer

Pierer Mobility AG, som eier motorsykkelmerker som KTM og MV Agusta, er nå i så alvorlige økonomiske problemer at ledelsen jobber med en redningsplan....

Ford lover at merkets elbiler ikke skal være kjedelige

Ford vil fortsette å bygge biler som er både morsomme og raske. Selv om bilene går på strøm. I alle fall hvis du spør...

Kia EV3 blir den første bilen noensinne med Carpay

Nye Kia EV3, som i Danmark koster fra 269.990 DKK, får såkalt CarPay. Det er merkets båter for å takle for eksempel betalingsparkering. Med...

Kort 1 km/t for fort – nå skylder han faren 223.000 kr.

Etter dansk eksempel går politiet i Østerrike etter gale sjåfører. En BMW ble stoppet fordi hastigheten var 1 km/t for høy. Nå skylder eieren...

Tesla har nå selvbetjente prøvekjøringer i Danmark

Nå kan du komme nær Tesla uten Tesla. Altså uten at en Tesla-ansatt puster ham i nakken. De kontaktløse prøvekarusellene kommer også til Danmark....

Det er det elbileiere hater mest med bilene sine

Elbiler verken har eller er nødvendigvis svaret på alt. Selv blant eierne er det tydelige ankre. Det viser en ny svensk studie. Elbileiere har...

Neste Mercedes CLA får en Volvo-motor fra Kina

Mercedes må redde. Derfor får neste CLA i serien en motor fra Volvo som allerede er på lager i Kina. Nye Mercedes CLA vil...

Bedre enn bensin, men spesialdrivstoff dør ut

I Danmark er det ikke registrert en eneste gassbil i år. Ikke engang om CO2-utslippet er mindre enn det fra både bensin- og dieselbiler....

Russere satte V16-motor laget for motorsager i Lada

Det høres sprøtt ut. Som det også er bilen. Men en Lada med V16-motor laget av 16 motorsager finnes faktisk. En gammel Lada har...