Med de nye og enda mer sporty GTS-modellene fullfører Porsche nå den omfattende Cayenne-serien.
Siden 1960-tallet har GTS-betegnelsen vært assosiert med de mest sporty og koreansk-orienterte fra Porsches utvalg av gatemodeller. De tre bokstavene – som står for Gran Turismo Sport – dateres helt tilbake til 904 Carrera GTS-gateraceren fra 1963, og i 2007 ble Cayenne den første modellen i moderne tid som gjenopplivet konseptet. I dag brukes betegnelsen på tvers av modellutvalget – og nå også på den nyeste Cayenne, som ble presentert i 2023.
Oppgradert kordynamikk
Det spesielle GTS-chassiset, som er senket med 10 millimeter og utstyrt med komponenter fra den ekstreme Cayenne Turbo GT på forakselen, gjør karosseriets dynamikk enda skarpere. Adaptiv luftfjæring og Porsche Active Suspension Management (PASM) er standard, det samme er Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
Alle chassiskomponenter og -systemer, som Porsche Traction Management (PTM) og Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC, ekstrautstyr) er spesielt tilpasset GTS-konseptet for optimal ytelse.
I tillegg til de finjusterte dynamiske elementene, har nye Cayenne GTS også en optimalisert versjon av den velkjente og populære 4,0-liters V8-eren med biturbo. Den kraftige bensinmotoren – utviklet og produsert i Zuffenhausen, Stuttgart – utvikler nå 500 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Newtonmeter, som er en effektøkning på 40 hestekrefter og 40 Newtonmeter sammenlignet med forgjengeren.
Den 8-trinns automatgirkassen Tiptronic S er også trimmet og leverer nå enda raskere skiftetider i kjerneprogrammene Sport eller Sport Plus. Disse optimaliseringene av motor og girkasse gjør at den firedørs, romslige sportsbilen kan sprinte fra 0-100 kilometer i timen på bare 4,4 sekunder, mens toppfarten er 275 kilometer i timen.
En annen teknisk funksjon som også styrker den nye Cayenne GTS er at transmisjonsenheten, som overfører kraften til den firehjulsdrevne Porsche Traction Management (PTM), har sitt eget uavhengige vannkjølingssystem – en funksjon også tatt fra Cayenne Turbo GT . Dette stabiliserer transmisjonens lastekapasitet under ekstreme forhold, som sporkryss eller kryssing av utfordrende terreng.
Enda mer sportslig holdning
Hver GTS-modell fra Porsche er gjenkjennelig takket være et unikt, sporty design. Dette gjelder selvsagt også den nye Cayenne GTS, som kan sees på sin spesielle front med større luftinntak, mørktonede lys foran og bak (HD matrix LED-lykter er standard), røde bremsekalipere og diskrete sorte GTS-emblemer.
Sport Design-pakken er standard, som blant annet inkluderer svartmalte sideskjørt, vinduslister og fenderflaks. I tillegg fremstår eksosene – som på tidligere GTS-modeller var svarte – i en spesiell mørk bronse, mens 21-tommers RS Spyder-hjul i antrasittgrå fullfører det spesielle GTS-utseendet.
I kupeen finner du et oppvarmet GT-sportsratt som standard, mens interiøret er dekket av det semsket skinnlignende Race-Tex-materialet, som blant annet dekker armlenene, baksidene og senterdelene i dypet. og 8-veis justerbare sportsseter.
På Cayenne GTS Coupé er også panoramaglasstak standard, og til slutt er det mulighet for å velge to GTS-spesifikke interiørpakker i Carmine Red eller Slate Grey Neo.
Cayenne GTS. Forbruk, kombinert: 7,5 – 7,9 km/l, CO2-utslipp, kombinert: 303 – 286 g/km (WLTP), energiklasse: G. Danske priser fra 2.689.900 DKK .
Cayenne GTS Coupé. Forbruk, kombinert: 7,5 – 7,9 km/l, CO2-utslipp, kombinert: 303 – 287 g/km (WLTP), energiklasse: G. Danske priser fra 2.764.900 DKK.