21. april, 2025

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor

Det måtte komme. En G-klasse fra Mercedes med kraft fra en elektrisk motor. Her er pressemeldingen om den helt nye Mercedes-Benz G 580.

Den nye Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi er et symbol på hvordan tradisjon og innovasjon kan kombineres. Den elektriske versjonen av G-Klasse har – ganske passende – den klassiske silhuetten med det kantete, ikoniske designet, og den er bygget på samme type understell som alle forgjengere siden premieren i 1979.

Her er imidlertid konstruksjonen modifisert og forsterket for også å få plass til den elektriske drivlinjen.

Med 116 kWh-batteriet montert i chassisrammen får bilen også et lavt tyngdepunkt, noe som bidrar til enda bedre kjøreegenskaper. Batteriet er beskyttet av en 26 mm tykk og 57,6 kg tung bunnplate, som festes til chassisrammen med mer enn 50 stålskruer.

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes

Bilen beholder også kombinasjonen av den fremre uavhengige fjæringen og den stive bakakselen, sistnevnte er helt nyutviklet.

Fire motorer og elektronisk differensialsperre
Bilens elektriske drivverk er helt unikt. Fire elmotorer på til sammen 580 hk og 1.164 Nm er montert på rammen i forbindelse med hvert hjul. Rekkevidden er oppgitt til 473 km i henhold til WLTP, og batteriet kan lades med inntil 200 kW DC og 11 kW AC.

Ytelsen er like imponerende på veien som den er på siden av veien. 0-100 km/t oppnås på bare 4,7 sekunder, mens toppfarten er 180 km/t.

Bilen tåler stigninger på opptil 45° og sidehellinger på 35°. Vadedybden er 15 cm høyere enn på modeller med forbrenningsmotor og utgjør totalt 85 cm, mens selve klaringen er 25 cm.

Differensialsperrene som er blitt synonyme med G-klassen forblir i "virtuell" form og opererer med "torque vectoring". Det betyr at de fire motorene gir kraft til hvert hjul med helt individuell kontroll av både gass og brems, som alle håndteres automatisk.

Det omskiftbare reduksjonsgiret styres ved at hver motor har sin egen girkasse med et mekanisk gir som styres sentralt.

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes

De fire motorene gir også bilen helt nye muligheter for manøvrering. G-TURN gjør det mulig å la bilen snurre rundt sin egen akse på løst underlag og nesten bokstavelig talt snu rundt seg selv.

G-STEERING gjør det dermed mulig å ha en ekstremt smal svingradius i terreng eller på løst underlag. Her er bilen laget for å snu rundt det indre bakhjulet.

Bilen har også en intelligent crawl-funksjon, som kan beskrives som en cruisekontroll for terrengoverganger. Hastigheten kan stilles inn i tre trinn, og føreren kan da fokusere helt på terrenget, mens bilen selv fordeler optimal kraft i den gitte situasjonen.

Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi er som standard utstyrt med blant annet adaptiv cruisekontroll, aktiv filassistent, aktiv styreassistent og 360°-kamera. Den har også et system der bilens kameraer "ser gjennom" panseret, slik at sjåføren kan se på skjermen hva som ellers ville vært gjemt foran bilen.

De første eksemplene på Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi kommer til landet etter sommeren.

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes
Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes

Latest

Don't miss

Polestar 4 anmeldelse: Fint forsøk som snubler inn i feil

Polestar 4 følger ambisiøst Porsche Macan og BMW i5....

Oppsagt bildirektør må betale tilbake 175.000.000 kroner

Stellantis' aksjonærer krever nå at konsernets tidligere direktør, som...

Influencer «mishandler» dyr i bil for 22 millioner kroner

Det har skapt ramaskrik på sosiale medier at influenceren...

Fisherman Ocean for 1,7 millioner kroner igjen på gata

En spøkelsesaktig konvoi av splitter nye Fisker Ocean-elbiler står...

Tesla måtte betale for feil på 100 000 biler

Direktøren for det hele, Elon Musk, har allerede sagt...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som Nio, Xpeng og Li Auto. Fusjoner er den eneste veien videre i konkurransen mot giganter...

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor 'selvkjørende' bilene deres er. Myndighetene forbyr også villedende reklame og prøvekjøring på offentlig vei. Kina...

Tesla ble skadet for 40.000 kroner før levering

En ny Tesla Model S Plaid til over 1 million kr. ble levert med så mye skjulte malings- og panelskader at det offentlige tar...

Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider under Putins nye avgifter i Russland. Salget faller drastisk, og selv store rabatter kan ikke...

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger som Ford har. Det har vært 40 av dem på 4 måneder. Ford fortsetter å...

Smasher ID.1 – her er prisen på Danmarks billigste elbil

Volkswagen kan enkelt pakke prisen på 150.000 kroner for en ID.1 sammen. Den lille elbilen Firefly fra kinesiske Nio er enda billigere. Nios nye...

Et annet land hever fartsgrensen på motorveien

Tsjekkia vil heve fartsgrensen på motorveier til 150 km/t fra i år. Nederland gir den mindre gass og tillater igjen 130 km/t. Nederland har...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør comeback i nye biler. Nå trenger vi enda flere fysiske berøringsflater, sier designsjefen. Hyundai og...

Nissan lover GT-R gjenoppliving

Nissan vil faktisk gjerne fortsette med dagens GT-R. Men stadig strengere utslippskrav gjør det for vanskelig. Men modellen kommer tilbake. Nissan lover at den...

Renault vil gjøre om elbiler til hybrider

Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske Renault, skal nå gjøre om rene elbiler til hybridbiler. Motorprodusenten Horse har utviklet en hybridløsning...

Molotov og hærverk: Det globale sinnet mot Tesla fortsetter

Hærverk mot Tesla vokser – nå ruller bølgen globalt og rammer både biler og forhandlere, skriver Forbes. Tesla og administrerende direktør Elon Musk fortsetter...

Ny lov forbyr brann i alle elbiler fra 2026

Fra juli 2026 vil Kina innføre en banebrytende lov. Den forbyr brann i elbilbatterier, selv ved termisk løping, og stiller strenge sikkerhetskrav. Kina innfører...