Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor

Det måtte komme. En G-klasse fra Mercedes med kraft fra en elektrisk motor. Her er pressemeldingen om den helt nye Mercedes-Benz G 580.

Den nye Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi er et symbol på hvordan tradisjon og innovasjon kan kombineres. Den elektriske versjonen av G-Klasse har – ganske passende – den klassiske silhuetten med det kantete, ikoniske designet, og den er bygget på samme type understell som alle forgjengere siden premieren i 1979.

Her er imidlertid konstruksjonen modifisert og forsterket for også å få plass til den elektriske drivlinjen.

Med 116 kWh-batteriet montert i chassisrammen får bilen også et lavt tyngdepunkt, noe som bidrar til enda bedre kjøreegenskaper. Batteriet er beskyttet av en 26 mm tykk og 57,6 kg tung bunnplate, som festes til chassisrammen med mer enn 50 stålskruer.

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes

Bilen beholder også kombinasjonen av den fremre uavhengige fjæringen og den stive bakakselen, sistnevnte er helt nyutviklet.

Fire motorer og elektronisk differensialsperre
Bilens elektriske drivverk er helt unikt. Fire elmotorer på til sammen 580 hk og 1.164 Nm er montert på rammen i forbindelse med hvert hjul. Rekkevidden er oppgitt til 473 km i henhold til WLTP, og batteriet kan lades med inntil 200 kW DC og 11 kW AC.

Ytelsen er like imponerende på veien som den er på siden av veien. 0-100 km/t oppnås på bare 4,7 sekunder, mens toppfarten er 180 km/t.

Bilen tåler stigninger på opptil 45° og sidehellinger på 35°. Vadedybden er 15 cm høyere enn på modeller med forbrenningsmotor og utgjør totalt 85 cm, mens selve klaringen er 25 cm.

Differensialsperrene som er blitt synonyme med G-klassen forblir i "virtuell" form og opererer med "torque vectoring". Det betyr at de fire motorene gir kraft til hvert hjul med helt individuell kontroll av både gass og brems, som alle håndteres automatisk.

Det omskiftbare reduksjonsgiret styres ved at hver motor har sin egen girkasse med et mekanisk gir som styres sentralt.

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes

De fire motorene gir også bilen helt nye muligheter for manøvrering. G-TURN gjør det mulig å la bilen snurre rundt sin egen akse på løst underlag og nesten bokstavelig talt snu rundt seg selv.

G-STEERING gjør det dermed mulig å ha en ekstremt smal svingradius i terreng eller på løst underlag. Her er bilen laget for å snu rundt det indre bakhjulet.

Bilen har også en intelligent crawl-funksjon, som kan beskrives som en cruisekontroll for terrengoverganger. Hastigheten kan stilles inn i tre trinn, og føreren kan da fokusere helt på terrenget, mens bilen selv fordeler optimal kraft i den gitte situasjonen.

Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi er som standard utstyrt med blant annet adaptiv cruisekontroll, aktiv filassistent, aktiv styreassistent og 360°-kamera. Den har også et system der bilens kameraer "ser gjennom" panseret, slik at sjåføren kan se på skjermen hva som ellers ville vært gjemt foran bilen.

De første eksemplene på Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi kommer til landet etter sommeren.

Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes
Så skjedde det: Helt nye Mercedes G-Klasse får elektrisk motor
Kreditt: Mercedes


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...