Det måtte komme. En G-klasse fra Mercedes med kraft fra en elektrisk motor. Her er pressemeldingen om den helt nye Mercedes-Benz G 580.
Den nye Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi er et symbol på hvordan tradisjon og innovasjon kan kombineres. Den elektriske versjonen av G-Klasse har – ganske passende – den klassiske silhuetten med det kantete, ikoniske designet, og den er bygget på samme type understell som alle forgjengere siden premieren i 1979.
Her er imidlertid konstruksjonen modifisert og forsterket for også å få plass til den elektriske drivlinjen.
Med 116 kWh-batteriet montert i chassisrammen får bilen også et lavt tyngdepunkt, noe som bidrar til enda bedre kjøreegenskaper. Batteriet er beskyttet av en 26 mm tykk og 57,6 kg tung bunnplate, som festes til chassisrammen med mer enn 50 stålskruer.
Bilen beholder også kombinasjonen av den fremre uavhengige fjæringen og den stive bakakselen, sistnevnte er helt nyutviklet.
Fire motorer og elektronisk differensialsperre
Bilens elektriske drivverk er helt unikt. Fire elmotorer på til sammen 580 hk og 1.164 Nm er montert på rammen i forbindelse med hvert hjul. Rekkevidden er oppgitt til 473 km i henhold til WLTP, og batteriet kan lades med inntil 200 kW DC og 11 kW AC.
Ytelsen er like imponerende på veien som den er på siden av veien. 0-100 km/t oppnås på bare 4,7 sekunder, mens toppfarten er 180 km/t.
Bilen tåler stigninger på opptil 45° og sidehellinger på 35°. Vadedybden er 15 cm høyere enn på modeller med forbrenningsmotor og utgjør totalt 85 cm, mens selve klaringen er 25 cm.
Differensialsperrene som er blitt synonyme med G-klassen forblir i "virtuell" form og opererer med "torque vectoring". Det betyr at de fire motorene gir kraft til hvert hjul med helt individuell kontroll av både gass og brems, som alle håndteres automatisk.
Det omskiftbare reduksjonsgiret styres ved at hver motor har sin egen girkasse med et mekanisk gir som styres sentralt.
De fire motorene gir også bilen helt nye muligheter for manøvrering. G-TURN gjør det mulig å la bilen snurre rundt sin egen akse på løst underlag og nesten bokstavelig talt snu rundt seg selv.
G-STEERING gjør det dermed mulig å ha en ekstremt smal svingradius i terreng eller på løst underlag. Her er bilen laget for å snu rundt det indre bakhjulet.
Bilen har også en intelligent crawl-funksjon, som kan beskrives som en cruisekontroll for terrengoverganger. Hastigheten kan stilles inn i tre trinn, og føreren kan da fokusere helt på terrenget, mens bilen selv fordeler optimal kraft i den gitte situasjonen.
Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi er som standard utstyrt med blant annet adaptiv cruisekontroll, aktiv filassistent, aktiv styreassistent og 360°-kamera. Den har også et system der bilens kameraer "ser gjennom" panseret, slik at sjåføren kan se på skjermen hva som ellers ville vært gjemt foran bilen.
De første eksemplene på Mercedes-Benz G 580 med EQ-teknologi kommer til landet etter sommeren.