22. april, 2025

Ny «Saab» skal uansett ikke bygges i Sverige

Det var planen. Men nå blir det ingenting av Emily GT som menneskene bak restene av Saab måtte utvikle på bare 9 måneder. I hvert fall ikke i Sverige.

Hvis du synes Emily GT ligner mye på de siste ekte Saab-modellene som ble bygget før merket gikk konkurs i 2012, tar du ikke helt feil.

Designeren bak Emily GT trakk også linjene for en lang rekke Saab-modeller. Designeren Simon Padian sto også på lønnslisten ved det nå nedlagte NEVS.

NEVS utviklet bilen på bare 9 måneder, men nådde aldri serieproduksjon. Imidlertid vil EV Electra endre på det.

Det blir bare ikke på den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan. Ellers var det planen. Men EV Electra-mesterhjernen Jihad Mohammed kunne ikke få viljen sin.

LES OGSÅ: Red Bulls Formel 1-bil har fått parkeringsbod på offentlig vei

Han fikk ikke kjøpe den svenske fabrikken, som nylig ble kjøpt av en svensk milliardær, Svante Andersson.

Jihad Mohammed hevder også at Trollhättan-fabrikken ikke er i den standen han hadde håpet på. Men hvis det bygges, må det være Emily GT. Derfor, sier Jihad Mohammed, har han kjøpt en bilfabrikk i Italia.

– Ingeniørene holder til i Trollhättan. Men produksjonen avsluttes i Italia, kontrakten er allerede signert, sier Jihad Mohammad til Carup .

Da Emily GT-planene ble reddet, så det mørkt ut for restene av NEVS, som var eid av det nå oppløste kinesiske eiendomsselskapet Evergrande Group.

I februar i fjor sparket NEVS – eller National Electric Vehicle Sweden – 320 av de resterende 340 ansatte. 1. desember 2023 kunne NEVS melde at de hadde funnet en kobber. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Nissan lover GT-R gjenoppliving

Nissan vil faktisk gjerne fortsette med dagens GT-R. Men...

Skattedepartementet: Hvordan 9 av 10 sjåfører jukser

Ifølge en ny rapport fra Skatteetaten er det feil...

Hele landet vender ryggen til Tesla – har solgt under 100 biler

Så langt har april måned vært et mareritt for...

Bilgiganten tvunget til å stoppe ulovlig reklame

Stellantis hevder i en rekke annonser at bilene deres...

Rasende over elbil – lånebil koster 20.000 kroner per måned

Norske Jaguar I-Pace-eier Stian W. Aakeberg har ventet nesten...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som Nio, Xpeng og Li Auto. Fusjoner er den eneste veien videre i konkurransen mot giganter...

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor 'selvkjørende' bilene deres er. Myndighetene forbyr også villedende reklame og prøvekjøring på offentlig vei. Kina...

Tesla ble skadet for 40.000 kroner før levering

En ny Tesla Model S Plaid til over 1 million kr. ble levert med så mye skjulte malings- og panelskader at det offentlige tar...

Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider under Putins nye avgifter i Russland. Salget faller drastisk, og selv store rabatter kan ikke...

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger som Ford har. Det har vært 40 av dem på 4 måneder. Ford fortsetter å...

Smasher ID.1 – her er prisen på Danmarks billigste elbil

Volkswagen kan enkelt pakke prisen på 150.000 kroner for en ID.1 sammen. Den lille elbilen Firefly fra kinesiske Nio er enda billigere. Nios nye...

Et annet land hever fartsgrensen på motorveien

Tsjekkia vil heve fartsgrensen på motorveier til 150 km/t fra i år. Nederland gir den mindre gass og tillater igjen 130 km/t. Nederland har...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør comeback i nye biler. Nå trenger vi enda flere fysiske berøringsflater, sier designsjefen. Hyundai og...

Nissan lover GT-R gjenoppliving

Nissan vil faktisk gjerne fortsette med dagens GT-R. Men stadig strengere utslippskrav gjør det for vanskelig. Men modellen kommer tilbake. Nissan lover at den...

Renault vil gjøre om elbiler til hybrider

Motorprodusenten Horse, et samarbeid mellom kinesiske Geely og franske Renault, skal nå gjøre om rene elbiler til hybridbiler. Motorprodusenten Horse har utviklet en hybridløsning...

Molotov og hærverk: Det globale sinnet mot Tesla fortsetter

Hærverk mot Tesla vokser – nå ruller bølgen globalt og rammer både biler og forhandlere, skriver Forbes. Tesla og administrerende direktør Elon Musk fortsetter...

Ny lov forbyr brann i alle elbiler fra 2026

Fra juli 2026 vil Kina innføre en banebrytende lov. Den forbyr brann i elbilbatterier, selv ved termisk løping, og stiller strenge sikkerhetskrav. Kina innfører...