Du har hรธrt om varme i rattet og i setene. Nรฅ kommer varmen inn i selene, og det kan kanskje spare elbilens rekkevidde, sier tyske ZF.
Er varme i selene lรธsningen pรฅ mange elbilers stรธrste problem โ nemlig rekkevidden?
Kan vรฆre. I hvert fall hvis du spรธr tyske ZF, som har utviklet nettopp det. Bilbelter med varme i seg Det er nettopp fordi det er velkjent at de kalde vinterdagene tar hardt pรฅ elbilbatterier.
Her er varme i hytta en av de stรธrste synderne. Men gode rรฅd har vรฆrt dyrere, for hvordan skulle du ellers som sjรฅfรธr og passasjer holdt varmen omtrent riktig.
ZF mener nรฅ รฅ ha en lรธsning. Det oppvarmede bilbeltet vil, sier tyskerne, kunne redusere elbilens strรธmforbruk betydelig. Og pรฅ den mรฅten gi ekstra rekkevidde pรฅ kalde vinterdager.
LES OGSร : EU dropper strenge krav til elbiler i kaldt vรฆr
Dette skriver bilselskapet i en pressemelding .
Konkret hevder ZF at det oppvarmede bilbeltet vil kunne redusere elbilers strรธmforbruk med ยซopptil 15 prosentยป, sammenlignet med om du brukte klimaanlegget for รฅ fรฅ varmen.
โ I en kald elbil kan klimaanlegget bruke opptil 5-6 kilowattimer for รฅ skape en temperatur som er behagelig for passasjerene, forklarer Bjรถrn Krรคft, leder for seleutviklingsprosjektet i ZF.
ZF er imidlertid ikke sรฅ langt med utviklingen av selen at du kan hevde รฅ ha noen bilmerker pรฅ en kundeliste ennรฅ. Men det er ingen tvil om at elbiler lider i kaldt vรฆr.
Nordmennene mener imidlertid fortsatt at elbiler presterer bedre i kulde enn diesel- og bensinbiler. Les mer om det her .