Verkstedkjeden Skorstensgaard, hvis forretningsmetoder har blitt kritisert i media, er en underskuddsbedrift for tredje år på rad.
De tapte millioner av kroner i 2021 og 2022.
Og nå viser det siste regnskapet fra verkstedkjeden Skorstensgaard igjen rotete tall på bunnlinjen. Kjeden, som er stilt for retten av bilimportørene og kritisert i flere TV-sendinger, tapte i 2023 9,4 millioner danske kroner.
Det skriver magasinet Motor .
Underskuddet er, heter det i regnskapet, stikk motsatt av ledelsens forventninger. Her hadde man forventet å se noen millioner – kanskje tre – i tillegg til bunnlinjen.
Underskuddet forklares denne gangen med nedleggelsen av et verksted i Næstved. I tillegg får også mindre arbeid enn forventet sin del av skylden for underskuddet.
Skorstensgaard bemerker imidlertid at underskuddet har gått ned. Primærdriften er dermed kun undervurdert med 5 millioner DKK. I 2022 var det et minus på 27,4 millioner danske kroner.
Antall sedler har også falt betydelig. Selskapet, som ble kjøpt i fjor av bilimportøren Nic. Christensen, har gått fra 350 ansatte i 2019 til nå å være nede i 185.
Ledelsen bak verkstedkjeden mener imidlertid at fremtiden ser noe lysere ut. For selv om millionene ikke forventes å rulle inn i overskudd etter 2024, kan det bli en virksomhet som «breaks even».
Skorstensgaard har selv blitt en del av bilimportørene som har kritisert kjedens markedsføringsform i flere rettssaker. Kjeden skal betjene et kinesisk merke i Danmark. Les mer om det her .
Mens verkstedkjeden ser frem til bedre tider, kan det også se slik ut for det danske bilmerket Henrik Fisker. Nylig fortalte bildesigneren sine gjenværende ansatte at det er «fire interesserte kjøpere». Les mer om det her .