Nå lages det igjen nye reservedeler til døde bilmerker

Som bilmerke eksisterer ikke Saab lenger. Men det er fortsatt millioner av Saab-modeller på veien. Derfor startes produksjonen av reservedeler på nytt i merkevarens hjemby Trollhättan.

I disse dager er det nøyaktig 10 år siden den siste bilen med Saab-logo noen gang forlot samlebåndet på Stallbacka-fabrikken.

Den bilen ble også kjøpt av danske Claus Spanggaard. Han betalte vel 325.000 danske kroner for bilen – en 9-3 Turbo. Les mer om det her.

Men fordi Claus ikke er den eneste Saab-eieren som fortsatt ruller rundt på veiene – faktisk er det anslått at opptil én million Saab-er fortsatt er i bruk – settes produksjonen i gang på nytt.

Det sier selskapet Techroi i et intervju til Sveriges Radio P4 Väst. I en pressemelding deler Saabklubben Reservdelar AB sin glede over nyheten.

LES OGSÅ: Seer dømt for å ta imot bestikkelser

Det begynner å bli lite reservedeler, spesielt for de nyere Saab-modellene. Noen av dem kan ikke repareres i det hele tatt.

– Da produksjonen opphørte i 2012 (forkortelse for den originale Saab Automobile lagt ned, red.), var det reservedeler igjen. Nå er du i ferd med å lobbe Tor.

– Noen av de nyere bilene som er kollisjonsskadet lar seg ikke reparere, så det er for eksempel ingen platedeler, sier Göran Fredriksson, kommunikasjonssjef i svenske Saabklubben Reservdelar AB.

Produksjonen foregår også i – for Saab-folk – kjente omgivelser. De nye reservedelene produseres i Saabs gamle prototypehaller.

Og det er ikke de siste Saab-nyhetene denne gangen. Den siste gjenværende Saaben på fire hjul skal ikke bygges på den gamle fabrikken. Les mer om det her .

Mye apropos reservedeler er den slags store forretninger. Og ikke bare slik at Saab-fans kan holde bilene sine i gang. BMW produserer for eksempel fortsatt helt nye deler til biler som ble utgått for snart 25 år siden. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...