Kanskje blir det snart ikke fullt sรฅ slitsomt รฅ vรฆre pรฅ langtur i elbil. Polestar har nettopp gjennomfรธrt en vellykket test som viste superraske ladetider for Polestar 5.
Sammen med StoreDot, en pioner innen hurtigladeteknologi, har Polestar vist at det er mulig รฅ lade en Polestar 5-prototype fra 10 % til 80 % pรฅ kun 10 minutter.
Dette ble oppnรฅdd med StoreDots Extreme Fast Charging (XFC) teknologi, som ga en ladehastighet som startet pรฅ 310kW og รธkte til over 370kW ved slutten av ladingen.
Denne imponerende prestasjonen, ved รฅ bruke silisiumdominerte celler i stedet for tradisjonelle laboratorieceller, er et bevis pรฅ Polestars forpliktelse til รฅ innovere og utvikle fremtidens biler gjennom teknologiske partnerskap.
Prototypens batteripakke pรฅ 77 kWh har potensial til รฅ vokse til minst 100 kWh og kan gi opptil 320 km rekkevidde for en mellomstor elbil pรฅ bare 10 minutter.
Administrerende direktรธr i Polestar, Thomas Ingenlath, uttalte: "Tiden har blitt en av livets stรธrste luksuser, og derfor er det behov for oss, som produsent av luksuriรธse ytelseselektriske biler, for รฅ ta tak i den stรธrste barrieren som forbrukerne har nรฅr det kommer til kjรธp. en elbil – nemlig lading og rekkeviddeangst."
"Takket vรฆre den nye teknologien kan sjรฅfรธrene i fremtiden bruke betydelig mindre tid pรฅ lading og mer tid pรฅ kjรธring. Faktisk vil den sรฅkalte "nedetid" eller "stoppetid" minne mye mer om den vi kjenner fra bensinbiler i dag. ."
StoreDots revolusjonerende XFC-teknologi bruker silisiumdominerte celler som har en energitetthet pรฅ nivรฅ med de mest avanserte NMC-cellene. Denne teknologien krever ikke spesialiserte kullsystemer i arbeidsbilen og er designet for hรธy gjenbrukbarhet og servicevennlighet.
Under testen รธkte ladehastigheten fra 310 kW ved 10 % til over 370 kW ved 80 % SOC, noe som bekrefter teknologiens evne til รฅ levere en stabil ladehastighet uten betydelig fall i hastighet eller effektivitet.
Med dette gjennombruddet kan sjรฅfรธrene redusere ladetiden betydelig sammenlignet med gjeldende standarder. Lading fra 10 % til 80 % for mange moderne elbiler tar vanligvis rundt 30 minutter, men med XFC-teknologi reduseres denne tiden til bare 10 minutter, som er nรฆr tiden det tar รฅ fylle bensin pรฅ en bensinbil. DC-ladeinfrastrukturen stรธtter ogsรฅ denne teknologien, noe som gjรธr at elbilister kan lade raskere og med stรธrre fleksibilitet.
Dr. Doron Myersdorf, administrerende direktรธr i StoreDot, kommenterte: "Vi er veldig glade for รฅ dele denne imponerende prestasjonen i dag og stolte over รฅ vรฆre pรฅ reisen med Polestar. Polestars erkjennelse av at ultrarask ladeteknologi er nรธdvendig for รฅ spre elbiler ytterligere er avgjรธrende. Dette gjennombruddet er en del av en stรธrre revolusjon og eliminerer barrierer som rekkevidde og ladeangst en gang for alle, ettersom bilister nรฅ kan reise lange avstander med samme frihet og bekvemmelighet som med tradisjonelle fossildrevne jernbanevogner.ยป