Svensk-kinesiske Volvo handler fortsatt med Russland. Det bilmerket er ute etter omfattes ikke av sanksjoner fra Vesten.
Svensk-kinesiske Volvo Cars handler fortsatt med Russland.
En rekke sanksjoner mot Russland har ikke påvirket handelen med mineralet glimmer, som blant annet brukes i batterier til elbiler.
Og det smutthullet utnyttes av svensk-kinesiske Volvo Cars. Det skriver Aftonbladet .
I en uttalelse til media avviser imidlertid Volvo Cars pressetalsmann Magnus Holst at merket får glimmer fra gruvedrift på Madagaskar, hvor leverandøren Glory Mica bruker steinbruddsarbeid.
LES OGSÅ: FDM – «De fete bilene er ikke så «feite» heller»
På den annen side vil Glory Mica gjerne si at de sender glimmer til Volvo via Russland. Samtidig sier leverandøren at «man er fullt klar over problemene mellom EU og Russland» og «at det trolig ikke vil bli bedre i nær fremtid.
Volvo Cars avviser også at det er noe som helst problem med å gjøre forretninger med russerne. Likevel hevder bilmerket at det ser seg om etter en "andre utgivelse".
– Det er ikke noe forbud som betyr at vi ikke kan eller må kjøpe glimmer fra Russland, men da krigen brøt ut startet vi umiddelbart sammen med vår leverandør et prosjekt for å finne en erstatning for glimmer fra Russland, sier Magnus Holst.
Det er ikke ukjent at bedrifter over hele verden bruker midlertidig arbeidskraft når det gjelder å få tak i viktige komponenter til bilbatterier. Spesielt for elbiler.
I desember i fjor kunne Aftonbladet fortelle at en Tesla-leverandør har nære forbindelser til bedrifter som bruker vikararbeid.
Og den engelske avisen The Guardian kunne allerede i 2019 fortelle at opptil 11.000 barn jobbet i Madagaskars gruver. Her tok de ut og fortsetter å utvinne mineraler. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!