Skulle elbilene vise seg รฅ floppe, eller skulle det vรฆre behov for det av andre รฅrsaker, kan elbiler utstyres med forbrenningsmotor, sier Stellantis-gruppen.
Hos verdens fjerde stรธrste bilkonsern er du ikke mer sikker pรฅ elbiler enn at du er klar til รฅ ombestemme deg umiddelbart.
Av samme grunn sier Stellantis-ledelsen nรฅ at fremtidens elbiler ogsรฅ vil kunne utstyres med forbrenningsmotor dersom behovet skulle oppstรฅ.
Det skriver WardsAuto .
Mediene siterer Stellantis' finansdirektรธr Natalie Knight som sier at Stellantis vil bygge ยซfleksibleยป plattformer for elbiler.
Pรฅ denne mรฅten utelukker ikke Stellantis-merkene seg selv fra รฅ sette forbrenningsmotorer tilbake i ellers dedikerte elbiler.
LES OGSร : Skoda trosser forbud โ skal bygge bensinbiler etter 2035
Et eksempel pรฅ fleksibiliteten Natalie Knight snakker om finner du hos Opel. I Rรผsselsheim er ikke den nye versjonen av SUV-en Grandland mer elektrisk enn at den ogsรฅ er tilgjengelig som hybridbil.
Stellantis vil med andre ord bygge versjoner av elbiler ombygd til forbrenningsmotorer dersom behovet er der. รkonomidirektรธren er i hvert fall ikke sjenert for det.
โ Jeg skal ikke se bort fra at vi รธnsker รฅ forbli tett pรฅ forbrukeren. Og hvis vi ser at det er andre alternativer med modellene vi fรธrst lanserer som elbiler, skal vi se pรฅ det, sier Natalie Knight.
Kunngjรธringen er i trรฅd med det Stellantis' administrerende direktรธr Carlos Tavares tidligere har kommet med. Nemlig at konsernet er klare til รฅ endre mening om elbiler dersom det politiske klimaet og publikums holdning endres. Les mer om det her.
Stellantis er ikke det eneste bilkonsernet som er ambivalent til elbiler. Hos Toyota tror de for eksempel ikke at elbiler vil fรฅ ยซmer enn 30 prosent av det globale bilmarkedetยป. Og hos BMW, i motsetning til mange av sine tyske konkurrenter, nekter den รฅ sette en sluttdato for forbrenningsmotoren.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!