De kinesiske merkene kommer. Faktisk er de allerede her. Men bilistene har bare ikke noe imot dem, viser ferske rapporter.
På hjemmebane synes de kinesiske merkene det er vanskelig å tiltrekke seg bilister. Dette kan sees i salgstallene, hvor kun noen få bilmerker fra kommunistdiktaturet selger biler i betydelig antall.
For eksempel går det greit for Volvo, som med 2.213 nye biler på danske skilter så vidt klarer å presse seg inn på topp 10.
Bildet er imidlertid ikke mye annerledes i våre naboland. I Tyskland kan media – blant annet Handelsblatt – fortelle om splitter nye elbiler som bare står og samler støv i landets havner.
Som eksempel trekker media frem BYD, som har opplevd at salget deres til tyskerne nærmest har gått i stå.
LES OGSÅ: Strøm til elbilen er dyrere enn bensin, sier tyskerne
Tall fra det tyske motorregisteret viser at BYD solgte kun 160 biler i landet i mars. Etter at den tyske regjeringen trakk tilbake statstilskuddet til elbiler, har også bilene blitt betraktelig dyrere. Også sammenlignet med biler med forbrenningsmotor.
Ifølge kilder som Handelsblatt har snakket med, er det ingenting som tyder på at BYD vil kunne fjerne bilene fra havner som Bremerhaven foreløpig. Media påpeker imidlertid også at biler fra andre kinesiske merker hoper seg opp på de samme stedene.
Og fordi bilene utsettes for all slags vind og vær, kan dette til syvende og sist bety at de bl.a. er angrepet av mugg. Det vil derfor kreve større forberedelser å få bilene ut på veiene i første omgang.
En rapport fra Bilbasen viste i fjor at en håndfull av de kinesiske merkene som er mest kjent her hjemme ennå ikke har solgt 10.000 biler til danskene. Heller ikke når salgstallene legges sammen.
Et merke som Nio, som ellers satset på batteribytteteknologi, har også måttet innrømme at konkurransen er tøff i Danmark. Etter bare 2 salg i år har sjefen fått sparken og merket har gått i dvale. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!