3. mars, 2025

Desperat Kina overproduserer millioner av biler hvert år

22 millioner nye biler kjøpes i året i Kina. Landets bilmerker kan bygge 40 millioner biler. Men de har problemer med å selge dem andre steder.

De kinesiske bilene kommer. Faktisk er de allerede her. Men suksessen for de der ute vil være.

Uansett synes bilmerkene det er vanskelig å få fotfeste i danskenes bevissthet. Man har til og med allerede tatt konsekvensen og gått i dvale. Les mer om det her.

Bilmerker begynner imidlertid også å bli et problem i Kina. Det er rett og slett for stor kapasitet i forhold til markedet.

Faktisk kan de kinesiske bilmerkene produsere nesten dobbelt så mange biler som de til sammen selger i Kina hvert år. Likevel fortsetter det kommunistiske diktaturet å støtte industrien økonomisk.

LES OGSÅ: Psykopater foretrekker disse bilene, viser undersøkelse

I april kunne Kiel-instituttet legge frem bevis på at BYD alene – som mener å ha fått blåstempel i Danmark – har mottatt minst 2,1 milliarder euro, tilsvarende 16,5 milliarder danske kroner, i statstilskudd.

– Subsidier som de som er gitt til BYD har gjort det mulig for kinesiske selskaper å skalere opp raskt, dominere det kinesiske markedet og legge til rette for økende ekspansjon i EU-markedene, skriver Kiel-instituttet i en rapport.

Likevel dukker det opp flere og flere nye bilmerker i Kina. Ifølge Wall Street Journal nøyer kineserne seg imidlertid ikke med det.

Investorer kjøper bilmerker som ellers har bukket under for lenge siden. Et eksempel er Zhido, som etter en konkurs i 2019 nå skal gjenopplives.

Motsatt har kineserne vært begavet med et gigantisk marked i Russland, etter at vestlige bilmerker trakk seg på grunn av sanksjoner mot Putin-regimet. Og selv om russen ikke har noe imot bilene. Les mer om det her .

LES OGSÅ: Psykopater foretrekker disse bilene, viser undersøkelse

Latest

Don't miss

Volvo ber om unnskyldning for en pinlig copycat-skandale

Volvo kryper nå på kne og ber om unnskyldning....

EU bestemmer: Nye dekkregler påvirker også Danmark

Det er ikke bare boder for sommerdekk om vinteren...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning...

Elon Musk benekter Tesla-rykter – svaret er nei!

Svaret er et klart nei. Det blir ikke penger...

Økonom: Tyskland må stoppe alle bensinbiler nå

Hvis ikke Tyskland skal kvele sin egen største industri,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Slik ser Volkswagen ID.1 ut – koster 150.000 kroner

Volkswagen ID.1 presenteres onsdag, men tyskerne har allerede hevet prisen på bilen til 150.000 kroner. Vi forventer det fordi Volkswagen sier det. Det betyr...

De fleste elbiler er dritt, sier bildirektør

Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt. Mange bilmerker...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning Collection i Bagsværd, hvor lidenskapen for bil, unike opplevelser og sterke nettverk står i sentrum....

Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart...

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom skiltskiltet deres ikke var på linje med bakhjulet. Men det er løgn, sier Riksskatteretten. Det...

Årets laveste – Bensinprisene stuper i Danmark

Danskene kan nå tydelig føle at makten har endret seg i USA. Bensinprisene har falt til sitt laveste nivå i år. Prisene på bensin...

Dansk bilimportør tjener nesten 1 milliard i 2024

Bilimportøren Semler Gruppen, som er ansvarlig for import av Volkswagen Group-modeller i Danmark, tjente nesten 1 milliard før skatt i 2024. Semler Group, Danmarks...

Går av etter 43 år – Lars vil ikke selge elbiler

Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på Fyn. Eier Lars Hindsgaul ønsker ikke å selge elbiler og legger ned virksomheten. Assens Bil...

Stefans Audi må vrakes fordi Q8 ble gal

Det var Q8 og ikke Stefan som helte feil drivstoff i bilen. Men nå skal den 13 år gamle Audi A6 uansett vrakes. Noe...

Tesla i ny lavkonjunktur – har havnet på den fryktede hatlisten

Teslas salg i Norge falt betydelig i februar. En førsteamanuensis fra Universitetet i Bergen har imidlertid en enkel forklaring på dette. Tesla har havnet...

Bilgiganten har stengt fabrikk – 3000 mennesker er permittert

Fredag rullet den siste e-tronen av samlebåndet ved Audis fabrikk i Belgia som planlagt. 3000 ansatte er dermed sagt opp, og fabrikken vil ikke...

Dyslektisk aktivist ville knuse Tesla – ble gal på Polestar

En mann ønsket å protestere mot Elon Musk, men han kunne ikke se forskjellen og gikk i stedet for en Polestar 2. En mann...