22 millioner nye biler kjøpes i året i Kina. Landets bilmerker kan bygge 40 millioner biler. Men de har problemer med å selge dem andre steder.
De kinesiske bilene kommer. Faktisk er de allerede her. Men suksessen for de der ute vil være.
Uansett synes bilmerkene det er vanskelig å få fotfeste i danskenes bevissthet. Man har til og med allerede tatt konsekvensen og gått i dvale. Les mer om det her.
Bilmerker begynner imidlertid også å bli et problem i Kina. Det er rett og slett for stor kapasitet i forhold til markedet.
Faktisk kan de kinesiske bilmerkene produsere nesten dobbelt så mange biler som de til sammen selger i Kina hvert år. Likevel fortsetter det kommunistiske diktaturet å støtte industrien økonomisk.
LES OGSÅ: Psykopater foretrekker disse bilene, viser undersøkelse
I april kunne Kiel-instituttet legge frem bevis på at BYD alene – som mener å ha fått blåstempel i Danmark – har mottatt minst 2,1 milliarder euro, tilsvarende 16,5 milliarder danske kroner, i statstilskudd.
– Subsidier som de som er gitt til BYD har gjort det mulig for kinesiske selskaper å skalere opp raskt, dominere det kinesiske markedet og legge til rette for økende ekspansjon i EU-markedene, skriver Kiel-instituttet i en rapport.
Likevel dukker det opp flere og flere nye bilmerker i Kina. Ifølge Wall Street Journal nøyer kineserne seg imidlertid ikke med det.
Investorer kjøper bilmerker som ellers har bukket under for lenge siden. Et eksempel er Zhido, som etter en konkurs i 2019 nå skal gjenopplives.
Motsatt har kineserne vært begavet med et gigantisk marked i Russland, etter at vestlige bilmerker trakk seg på grunn av sanksjoner mot Putin-regimet. Og selv om russen ikke har noe imot bilene. Les mer om det her .
LES OGSÅ: Psykopater foretrekker disse bilene, viser undersøkelse