24. april, 2025

Samfunnet taper 31 000 000 000 DKK som følge av at danskene holder på kyr

Vi holder danskene opptatt i totalt 350 000 timer. I løpet av dagen! Det summerer seg til astronomiske summer hvis vi regner ut hva det koster i bortkastede arbeidstimer.

Vegdirektoratet har nettopp publisert en analyse som avslører at dansker til sammen kaster bort 350.000 timer i døgnet på å sitte i trafikkork. Tiden som går tapt representerer et samfunnsøkonomisk tap på 31 milliarder danske kroner. Ifølge analysen er problemet med overbelastning mest uttalt i hovedstadsområdet.

Etter en periode med mindre trafikk på grunn av korona-pandemien, er det nå en klar økning i antall biler på veiene. Dette fører til økt trengsel, der stadig flere dansker står i kø når de kjører til jobb, henter barn, handler eller deltar på fritidsaktiviteter og sosiale arrangementer.

Tallene fra Vegdirektoratets 2022-analyse viser at den gjennomsnittlige trafikanten brukte rundt 350.000 timer i trafikken på en vanlig hverdag, noe som tilsvarer 80 millioner timer for hele året. Dette medfører et betydelig økonomisk tap, som rammer både privatpersoner og bedrifter.

Ifølge Andreas Egense, avdelingsleder i Vegdirektoratet, er det samfunnsøkonomiske tapet omfattende: "Foruten at det er vondt å henge med på motorveiene, er det også dyrt for samfunnet. Vi kaster bort tid, det reduserer tilbudet. av arbeidskraft og det gjør det dyrt å transportere varer og tjenester."

LES OGSÅ: Her er merket de fleste gjerne eier

Det er på motorveiene det er mest kø i forhold til veilengden. Særlig hovedstadsområdet opplever mange forsinkelser, med 43 prosent av den totale landsdekkende forsinkelsen i Region Hovedstaden.

Dette betydelige samfunnsøkonomiske tapet på 31 milliarder danske kroner består av tapt tid for både personbiler, varebiler og lastebiler. I tillegg går det også ut over arbeidstilbudet, der de mange timene i køen tilsvarer et tap på 1,95 milliarder danske kroner.

Andreas Egense påpeker at overbelastning er en realitet som vil bli vanskeligere å håndtere de neste årene: «Trengsel er et fenomen vi må venne oss til, og vi vil nok se at problemet bare vil vokse seg større i løpet av de kommende årene. år . Du kan prøve å bygge deg ut av det, men det kan være vanskelig, da trengselen er verst i tettsteder der det bor mange mennesker.»

Han foreslår alternative løsninger, som økte kryss, bedre utnyttelse av veikapasiteten eller tiltak som reduserer etterspørselen etter biltrafikk.

En annen faktor som kan ha påvirket overbelastningen i 2022 er stigende drivstoffpriser, som har fått noen trafikanter til å senke farten for å spare penger. Fra 2019 til 2022 steg gjennomsnittsprisen på bensin fra 14,42 til 17,00 kroner pr. liter.

For å måle kø, sammenligner Vegdirektoratet den faktiske hastigheten til trafikantene med hastigheten de kunne kjørt i dersom veiene var tomme. Dette gjøres på bakgrunn av rundt åtte milliarder fartsobservasjoner fra hele landet.

Resultatene for 2023 forventes offentliggjort før sommerferien.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger...

Bilsjef: De fleste elbiler er verre dritt

Rivians RJ Scaringe mener at mangelen på billige elbiler...

Bilgiganten tvunget til å stoppe ulovlig reklame

Stellantis hevder i en rekke annonser at bilene deres...

Toyota beveger seg mot elbiler – satser på "fremtidens bensin"

Toyota, Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu tror ikke bare...

Oops – kunde "glemte" 175 burgere i en taxi

Skyttetjenesten Uber løfter nå sløret for det sjåførene har...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....

Slik skal alle nye elbiler fra BMW se ut

BMW har vist den nye elbilen Neue Klasse som et ukamuflert konsept. Bilen skal erstatte 3-serien og vil ha et kantete design med «hainese»....

Han tjener millioner på klistremerker for sinte Tesla-eiere

Misfornøyde Tesla-eiere kjøper klistremerker for å distansere seg fra Elon Musk. Matt Hiller fra Hawaii så muligheten og tjener nå penger på sin nettvirksomhet....

Ny teknologi slukker branner i alle elbiler på 5 minutter

Hyundai Mobis sitt nye batterisystem har eget brannslukningsapparat. Systemet er ment å hindre termisk løping og brann i å spre seg i elbilbatterier. Hyundai...

Elbil kan kun kjøre 98 kilometer – reparasjoner koster 87.000

I salgsoppsettet lovet en norsk bilforhandler at hans Kia e-Soul var kjøreklar og betjent. Nå skal bilen, med en rekkevidde på 98 kilometer, repareres...

Max Verstappen tilbød 2 milliarder kroner for å gå av

Koblingen mellom Aston Martin og Max Verstappen er historien som bare ikke vil dø. Nå skal laget ha tilbudt ham 2 milliarder kroner for...