3. mars, 2025

Samfunnet taper 31 000 000 000 DKK som følge av at danskene holder på kyr

Vi holder danskene opptatt i totalt 350 000 timer. I løpet av dagen! Det summerer seg til astronomiske summer hvis vi regner ut hva det koster i bortkastede arbeidstimer.

Vegdirektoratet har nettopp publisert en analyse som avslører at dansker til sammen kaster bort 350.000 timer i døgnet på å sitte i trafikkork. Tiden som går tapt representerer et samfunnsøkonomisk tap på 31 milliarder danske kroner. Ifølge analysen er problemet med overbelastning mest uttalt i hovedstadsområdet.

Etter en periode med mindre trafikk på grunn av korona-pandemien, er det nå en klar økning i antall biler på veiene. Dette fører til økt trengsel, der stadig flere dansker står i kø når de kjører til jobb, henter barn, handler eller deltar på fritidsaktiviteter og sosiale arrangementer.

Tallene fra Vegdirektoratets 2022-analyse viser at den gjennomsnittlige trafikanten brukte rundt 350.000 timer i trafikken på en vanlig hverdag, noe som tilsvarer 80 millioner timer for hele året. Dette medfører et betydelig økonomisk tap, som rammer både privatpersoner og bedrifter.

Ifølge Andreas Egense, avdelingsleder i Vegdirektoratet, er det samfunnsøkonomiske tapet omfattende: "Foruten at det er vondt å henge med på motorveiene, er det også dyrt for samfunnet. Vi kaster bort tid, det reduserer tilbudet. av arbeidskraft og det gjør det dyrt å transportere varer og tjenester."

LES OGSÅ: Her er merket de fleste gjerne eier

Det er på motorveiene det er mest kø i forhold til veilengden. Særlig hovedstadsområdet opplever mange forsinkelser, med 43 prosent av den totale landsdekkende forsinkelsen i Region Hovedstaden.

Dette betydelige samfunnsøkonomiske tapet på 31 milliarder danske kroner består av tapt tid for både personbiler, varebiler og lastebiler. I tillegg går det også ut over arbeidstilbudet, der de mange timene i køen tilsvarer et tap på 1,95 milliarder danske kroner.

Andreas Egense påpeker at overbelastning er en realitet som vil bli vanskeligere å håndtere de neste årene: «Trengsel er et fenomen vi må venne oss til, og vi vil nok se at problemet bare vil vokse seg større i løpet av de kommende årene. år . Du kan prøve å bygge deg ut av det, men det kan være vanskelig, da trengselen er verst i tettsteder der det bor mange mennesker.»

Han foreslår alternative løsninger, som økte kryss, bedre utnyttelse av veikapasiteten eller tiltak som reduserer etterspørselen etter biltrafikk.

En annen faktor som kan ha påvirket overbelastningen i 2022 er stigende drivstoffpriser, som har fått noen trafikanter til å senke farten for å spare penger. Fra 2019 til 2022 steg gjennomsnittsprisen på bensin fra 14,42 til 17,00 kroner pr. liter.

For å måle kø, sammenligner Vegdirektoratet den faktiske hastigheten til trafikantene med hastigheten de kunne kjørt i dersom veiene var tomme. Dette gjøres på bakgrunn av rundt åtte milliarder fartsobservasjoner fra hele landet.

Resultatene for 2023 forventes offentliggjort før sommerferien.

Latest

Don't miss

Dyslektisk aktivist ville knuse Tesla – ble gal på Polestar

En mann ønsket å protestere mot Elon Musk, men...

Tesla stuper i Europa – salget er halvert

Mens andre bilmerker med elbiler på sine programmer gjør...

Det danske Vegdirektoratet avliver myten om farlige elbiler

Elbiler er ikke involvert i flere ulykker enn andre...

Sverige forbyr opphugging av klassiske biler

Sverige har forbudt bilopphuggerier å selge "velg-selv deler" til...

Dansk bilprodusent går konkurs med milliontap

Bare i 2023 vil det ellers prisvinnende bilselskapet, som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...

Venstre vil forby offentlige kjøp av kinesiske elbiler

Det må bli slutt på kinesiske elbiler for hjemmesykepleie, for eksempel. Det mener i hvert fall Venstre. Flere partier ser positivt på ideen. Venstre...

Slik ser Volkswagen ID.1 ut – koster 150.000 kroner

Volkswagen ID.1 presenteres onsdag, men tyskerne har allerede hevet prisen på bilen til 150.000 kroner. Vi forventer det fordi Volkswagen sier det. Det betyr...

De fleste elbiler er dritt, sier bildirektør

Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt. Mange bilmerker...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning Collection i Bagsværd, hvor lidenskapen for bil, unike opplevelser og sterke nettverk står i sentrum....

Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart...

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom skiltskiltet deres ikke var på linje med bakhjulet. Men det er løgn, sier Riksskatteretten. Det...

Årets laveste – Bensinprisene stuper i Danmark

Danskene kan nå tydelig føle at makten har endret seg i USA. Bensinprisene har falt til sitt laveste nivå i år. Prisene på bensin...

Dansk bilimportør tjener nesten 1 milliard i 2024

Bilimportøren Semler Gruppen, som er ansvarlig for import av Volkswagen Group-modeller i Danmark, tjente nesten 1 milliard før skatt i 2024. Semler Group, Danmarks...

Går av etter 43 år – Lars vil ikke selge elbiler

Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på Fyn. Eier Lars Hindsgaul ønsker ikke å selge elbiler og legger ned virksomheten. Assens Bil...

Stefans Audi må vrakes fordi Q8 ble gal

Det var Q8 og ikke Stefan som helte feil drivstoff i bilen. Men nå skal den 13 år gamle Audi A6 uansett vrakes. Noe...