20. oktober, 2024

Samfunnet taper 31 000 000 000 DKK som følge av at danskene holder på kyr

Vi holder danskene opptatt i totalt 350 000 timer. I løpet av dagen! Det summerer seg til astronomiske summer hvis vi regner ut hva det koster i bortkastede arbeidstimer.

Vegdirektoratet har nettopp publisert en analyse som avslører at dansker til sammen kaster bort 350.000 timer i døgnet på å sitte i trafikkork. Tiden som går tapt representerer et samfunnsøkonomisk tap på 31 milliarder danske kroner. Ifølge analysen er problemet med overbelastning mest uttalt i hovedstadsområdet.

Etter en periode med mindre trafikk på grunn av korona-pandemien, er det nå en klar økning i antall biler på veiene. Dette fører til økt trengsel, der stadig flere dansker står i kø når de kjører til jobb, henter barn, handler eller deltar på fritidsaktiviteter og sosiale arrangementer.

Tallene fra Vegdirektoratets 2022-analyse viser at den gjennomsnittlige trafikanten brukte rundt 350.000 timer i trafikken på en vanlig hverdag, noe som tilsvarer 80 millioner timer for hele året. Dette medfører et betydelig økonomisk tap, som rammer både privatpersoner og bedrifter.

Ifølge Andreas Egense, avdelingsleder i Vegdirektoratet, er det samfunnsøkonomiske tapet omfattende: "Foruten at det er vondt å henge med på motorveiene, er det også dyrt for samfunnet. Vi kaster bort tid, det reduserer tilbudet. av arbeidskraft og det gjør det dyrt å transportere varer og tjenester."

LES OGSÅ: Her er merket de fleste gjerne eier

Det er på motorveiene det er mest kø i forhold til veilengden. Særlig hovedstadsområdet opplever mange forsinkelser, med 43 prosent av den totale landsdekkende forsinkelsen i Region Hovedstaden.

Dette betydelige samfunnsøkonomiske tapet på 31 milliarder danske kroner består av tapt tid for både personbiler, varebiler og lastebiler. I tillegg går det også ut over arbeidstilbudet, der de mange timene i køen tilsvarer et tap på 1,95 milliarder danske kroner.

Andreas Egense påpeker at overbelastning er en realitet som vil bli vanskeligere å håndtere de neste årene: «Trengsel er et fenomen vi må venne oss til, og vi vil nok se at problemet bare vil vokse seg større i løpet av de kommende årene. år . Du kan prøve å bygge deg ut av det, men det kan være vanskelig, da trengselen er verst i tettsteder der det bor mange mennesker.»

Han foreslår alternative løsninger, som økte kryss, bedre utnyttelse av veikapasiteten eller tiltak som reduserer etterspørselen etter biltrafikk.

En annen faktor som kan ha påvirket overbelastningen i 2022 er stigende drivstoffpriser, som har fått noen trafikanter til å senke farten for å spare penger. Fra 2019 til 2022 steg gjennomsnittsprisen på bensin fra 14,42 til 17,00 kroner pr. liter.

For å måle kø, sammenligner Vegdirektoratet den faktiske hastigheten til trafikantene med hastigheten de kunne kjørt i dersom veiene var tomme. Dette gjøres på bakgrunn av rundt åtte milliarder fartsobservasjoner fra hele landet.

Resultatene for 2023 forventes offentliggjort før sommerferien.

Latest

Don't miss

Elbil brant totalt ned tre hus – «ingen vanlig brann»

En brann i en elbil gjorde at tre rekkehus...

EU vil tvinge Danmark til å reinstallere hydrogenstasjoner

Nye EU-krav er på vei, som gjør at Danmark...

Bilmerke kan lobbye for reservedeler – alt blir kastet

I Kina bygges trolig Saab-motorer fortsatt på lisens. Men...

Staten inndrar Ferrarien for 4,5 millioner kroner

En av Danmarks ledende gale sjåfører mister nå den...

Sveriges svar til FDM fraråder sjåfører å kjøpe Tesla

Det svenske svaret til FDM fraråder nå alle bilister...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kjempebilleverandør skal si opp 950 ansatte umiddelbart

Billeverandøren Brose planlegger å kutte 950 stillinger. Disse må finnes blant bedriftens høytlønnede medarbeidere, bl.a. fordi fabrikken ikke kjører på full kapasitet. Den tyske...

Kjempebilleverandør i krise – 2100 mister jobben nå

Den tyske underleverandøren til bilindustrien ZF Friedrichshafen AG, som bl.a. produserer girkasser, har annonsert at selskapet vil kutte 2100 stillinger innen utgangen av 2025....

I utlandet sjokkert av Danmark: «Staten tok Ferrari»

Nyheten om at en bilist har fått sin innleide Ferrari 488 Spider beslaglagt har nå også nådd utlandet. Og her er man mildt sagt...

Flere partier ønsker å stramme inn reglene for gale biler

Flere partier skal nå se på om det etter tre år er nødvendig å stramme inn reglene for vanvittig trafikk. Tall viser at én...

Porsche 911 GT3 kommer til Danmark med 510 hestekrefter

Neste Porsche GT3 beholder sin manuelle girkasse – og så kommer den til Danmark med bakhjulsdrift og 510 hestekrefter på slutten av året. Nye...

Sjokk i bilbransjen – kjent bedrift nær nedleggelse

Den svenske leverandøren av bildeler GKN ePowertrain kan bli lagt ned innen to år. Ledelsen vurderer allerede å stoppe produksjonen. Den svenske leverandøren av...

Her blir det umulig å få skilt i Danmark

Motorstyrelsen er en av de statlige arbeidsplassene hvor det må finnes besparelser. Derfor stanser myndigheten utstedelsen av nummerskilt fra 1. juli 2025. Motortilsynet stanser...

Hver fjerde gale sjåfør er en utlending

Nye tall fra Rikspolitiet viser at én av fire gale sjåfører som politiet tar bil fra ikke har dansk statsborgerskap. Rikspolitiet har offentliggjort nye...

Svært forbudt parkering i Danmark er helt lovlig i Norge

Trafikkreglene i Norge og Danmark er på mange måter veldig like. Men noen av nordmennene går likevel direkte i en dansk felle. I Norge...

Bilgiganten truer med å selge bensin- og dieselbiler igjen

I Norge truer bilgiganten Volkswagen nå med å begynne å selge diesel- og bensinbiler igjen, ettersom den føler seg sviktet av myndighetene. I Norge...

Elbiler stuper i verdi – her er de største taperne

Større rekkevidde og generelt raskere utvikling i nybilmarkedet gjør at markedet for spesielt brukte elbiler stuper. Det etterlater mange tapere. Prisene på brukte elbiler...

Alpines nye V6-motor med 740 hester brenner hydrogen

Den nye V6-motoren fra Alpine brenner hydrogen. Restproduktet er derfor ikke annet enn vann. Resultatet er derimot 740 hestekrefter. Renaults sportsmerke Alpine har utviklet...