Mercedes' tyske forhandlere synes det er mer enn vanskelig å selge den 4-sylindrede C63 AMG. Så nå er V8-en tilbake.
Mercedes trodde det gikk én vei. Nemlig i retning av færre sylindre, mindre forbrenning og til slutt total elektrifisering.
Men kundene har snakket. Faktisk har de forsvunnet. I hvert fall når det kommer til den firesylindrede C63 AMG. Både BMW og Audis biler er mer interessante, sier Mercedes-forhandlerne.
Så nå tar merket fra Stuttgart konsekvensen. Ikke i C63 AMG, den har fortsatt bare fire sylindre, men i den nye CLE 63.
Det skriver Autocar .
LES OGSÅ: Leide en Tesla – tvunget til å betale 2000 kroner for bensin
Mediene påpeker at det er et mer enn svakt etterspørsel etter firesylindrede AMG-er, som nå betyr en holdningsendring i lederkorridorene.
Derfor får kommende CLE AMG den 'gammelkjente' fireliters V8-motoren tilført med litt mild hybridteknologi. Dette presser ytelsen opp til 585 hestekrefter.
Noe annet er at Mercedes allerede har bestemt at den kommende CLE 53 skal ha seks sylindre. Og det vil selvsagt skape flere sinte enn fornøyde kunder når 4 sylindre koster mer enn seks.
Markus Schäfer, leder for Mercedes sin utviklingsavdeling, innrømmer nå at de har «sett på salgstallene» og at det fra nå av er kundene som bestemmer retningen for Mercedes.
Nyheten om V8-motorens gjenfødelse er ikke den eneste fra Mercedes. Merket har nettopp kastet hele sin strategi om elbiler på gulvet på sin årlige generalforsamling. Les mer om det her .
Mercedes er ikke det eneste bilmerket som har det travelt med å trekke tilbake ellers storslåtte planer om å bygge utelukkende elbiler.
Men faktisk skjer slikt også i mindre skala. Hos Aston Martin trodde man at de tok farvel med V12-motoren i 2022. Nå kommer den igjen. Les mer om det her.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!