Nye tall: Hver 5. bilist ser mer negativt på elbiler nå

Både bilfabrikkene og bilistene finner nå revers når det gjelder elbiler. Blant de sistnevnte er det bare én av ti som tror at elbiler vil dominere veiene i 2030.

Bare én av ti bilister tror nå at flertallet av bilene vil være helelektriske innen 2030.

Det viser en undersøkelse som den svenske delen av Circle K har fått utført av Kantar Media.

De undersøkte bilistene sitter imidlertid alle i en bensin- eller dieselbil for øyeblikket. Noe de gjorde når de ble spurt.

I forbindelse med tilsvarende rundkjøringer i henholdsvis 2023 og 2022 trodde 19 og 23 prosent av bilistene at elbilene vil dominere i 2030.

LES OGSÅ: Charlie i sjokk over regning på 300.000 – Toyota nekter garanti

I stedet indikerer den siste undersøkelsen at 34 prosent av bilistene nå tror at elbiler først vil dominere «en gang etter 2035». Samtidig svarte én av fem at «de har blitt mer negative til elbiler det siste året».

– Nå viser undersøkelsen vår en nedadgående trend også i forhold til holdningen til selve elbilene.

– Og det er uventet at så mange oppgir at de er blitt mer negative, sier Erika Albansson Söderlund, kommunikasjonssjef i Circle K.

Det er imidlertid verken rekkeviddeangst eller bekymringen for om det nå også er en lader i nærheten som får sjåførene til å vende tommelen ned.

Bilistene svarer rett og slett at det er den høye prisen på elbiler som holder dem fra å kjøpe elbil. Og det kan være noe. I alle fall hvis du spør Volkswagen.

I en intern e-post til sine ansatte innrømmer Volkswagens økonomidirektør Arno Antlitz at merkets elbiler er alt for dyre.

– Kostnadene og (målet, red.) med mobilitet for alle henger ikke sammen. Dette gjelder spesielt ved våre tyske fabrikker, som i dag bygger majoriteten av elbilene.

For at Volkswagen skal komme tilbake til et utgangspunkt med en ekte ‘folkebil’ – det vil si minst én bil til en overkommelig pris – krever det at produksjonskostnadene reduseres ytterligere. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye...

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...