Formel 1 vurderer nye motorer fra 2030 – for fansens skyld

Formel 1-sjef Stefano Domenicali sier nå at han er åpen for å diskutere nye motorer fra 2030.

V6-motorene som Formel 1-feltet har vist siden 2014 har aldri vært en favoritt blant motorsportfans.

Så nå prøver sporten å ta imot folk. Vel, litt. For ifølge Formel 1-organisasjonens direktør Stefano Domenicali skjer det ikke noe før tidligst i 2030.

Innen den tid vil Formel 1-bilene ha kort med V6-motor i 16 år. Men fans og folk i selve Formel 1 har klaget på motorene helt siden de kom i 2014, og erstattet de tidligere V8-ene.

Og selv om det er en ny motorregulering på vei i 2026, som blant annet er det Audi har takket ja til, så lever bare ikke V6-motoren med hybridassistanse opp til forventningene.

LES OGSÅ: Historisk sett må mange dansker konkurrere i verdens tøffeste løp

Spesielt ikke blant fans. Dette er spesielt tydelig i oppvarmingsklassene, som følger Formel 1. Her er det mer 'støy' å følge i Formel 2.

I USA har også hybridutrullingen av dagens 2,2-liters V6-motorer blitt forsinket i svært lang tid. Nettopp på grunn av lignende klager.

I et intervju med flere medier rett i forkant av Emilia Romagna Grand Prix denne helgen, avslørte Domenicali at mye avhenger av syntetisk bensin Formel 1-bilene skal kjøre på fra 2026.

For hvis det blir en suksess, vil Formel 1 være villig til å se på om man skal droppe hybridmotorene for «noe annet»

– Dette er en vurdering jeg har gjort meg. Men jeg har ennå ikke diskutert det med lagene, selv om det har vært diskutert med FIA (den internasjonale motorsportorganisasjonen, red.).

– Hvis de syntetiske drivstoffene fungerer, må vi vurdere om vi skal fortsette med hybridteknologien eller om det finnes bedre løsninger der ute, sier Stefano Domenicali ifølge Motorsport.com .

Noe Formel 1 derimot ikke er veldig opptatt av å slippe inn i sporten er et nytt, amerikansk lag. Uansett er søknaden deres avslått. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Berømt Ferrari F40 skal gjenoppbygges etter brann i Monaco

De fleste trodde den var tapt for alltid da...

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...