Nye biler for nye motorer. De tre japanske bilmerkene Toyota, Subaru og Mazda lover å utvikle nye forbrenningsmotorer.
Bilprodusentene Toyota, Subaru og Mazda lover nå å satse massivt på utviklingen av forbrenningsmotoren.
Det fortalte partnerne på en pressekonferanse denne uken.
Men i stedet for å jobbe mot hverandre, vil de tre japanske merkene legge en rekke felles ressurser i utviklingen. Det skal imidlertid ikke resultere i én motorteknologi, men i flere fra de forskjellige bilmerkene.
Konkret er tanken bak det nye fellesprosjektet at Toyota må bruke tid på å utvikle 'vanlige' firesylindrede motorer, mens Subaru kaster kjærlighet til boksermotoren og Mazda utvikler Wankel-teknologien.
LES OGSÅ: Fotgjengerovergang kostet en kvart million – nå heter det livsfarlig
Det nye er at motorene skal kunne gå på annet og mer enn vanlig bensin og diesel. De japanske merkene ser for seg at biodrivstoff, hydrogen og syntetisk bensin/diesel er en del av ligningen.
I tillegg skal både Toyota, Subaru og Mazda utvikle elektriske motorer parallelt for å knytte det hele sammen i en slags hybridløsning. Noe helt tredje som kommer ut av samarbeidet mellom japanerne er fysisk mindre motorer enn i dag.
På denne måten vil alle de tre bilmerkene kunne lage en bil med lavere front enn hva tilfellet er akkurat nå. Dette, sier de samstemt, vil bety noe for vindmotstanden og til syvende og sist en reduksjon i forbrenningsmotorens forbruk.
De tre japanske merkene kaller sitt nye samarbeid multi-track. Ingen av dem ønsker utelukkende å satse på elmotoren som eneste løsning på bilbransjens fremtidige utfordringer.
Samarbeidet mellom Toyota, Subaru og Mazda er imidlertid ikke helt nytt. For allerede i 2021 lovet de å kaste penger i utviklingen av syntetisk drivstoff. Porsche hadde og har fortsatt den samme ideen. Og nå sier Lamborghini at den også vil være med.