Det kan godt hende at det går dårlig for aksjen. Men Polestars kommende modellprogram er likevel verdt å holde øye med.
Ting går raskt i bilverdenen. Så, for ikke å bli forbigått innenfor av konkurrentene, vil både Polestar og Volvo utstyre sine elbiler med en ladeteknologi som Porsche var blant de første som tok i bruk.
Det er forventet at Polestar 3 og 4, når de presenteres i løpet av de kommende månedene, vil bli lansert med 800-volts teknologi. Altså med batteripakker som kan lade nesten absurd raskt.
I hvert fall sammenlignet med hva elbiler generelt kan – eller rettere sagt ikke kan – i dag.
Ifølge Polestar vil det ta 30 minutter å lade 111 kWh-batteriet i Polestar 3 fra 10 til 30 prosent. Det samme gjelder søsterbilen Polestar 4.
LES OGSÅ: Kinesisk bilmerke stenger i Europa – sier opp alle ansatte
Det er imidlertid fortsatt tregere enn Porsche kan gjøre. Nye Macan, som på grunn av EUs regelverk kun lanseres som elbil i vårt brede utvalg, gjennomfører samme disiplin på 21 minutter.
Hvor viktig det er å kunne lade med slike hastigheter i den virkelige verden kan diskuteres. Ikke alle bilmerker hopper bokstavelig talt med på vognen heller.
BMW i5, det første budet på en helelektrisk 5-serie, har ikke 800-volts ladeteknologi. Heller ikke lillesoster i4. Eller for den saks skyld Mercedes i EQE-modellen.
På grunn av familiebånd til Porsche har Audi til gjengjeld teknologien på lager. Tilbake på Polestar er det meningen at bilene etter hvert også skal utstyres med nye batterityper.
Dette kan redusere ladetiden ytterligere. Og ganske betydelig faktisk. Ifølge den israelske batteriprodusenten StoreDot kan du komme ned i nok strøm til en 160 kilometer lang reise på 11 minutter.
Polestar forventes å løfte mer av sløret når den første bilen – Polestar 3 – offisielt presenteres for publikum 10. juni. Polestar 4 følger måneden etter.