Vi snakker ikke om hydrogenbiler. Men oljen som Toyota heller på nye, spesielt nye hybridbiler, minner om vann. Så tynn den ut.
Mazda gjør faktisk det samme. Skal oljen overholde regelverket til en rekke japanske bilprodusenter, må den være ekstremt tynn. Det er faktisk en blanding av tilsetningsstoffer som oljen i både nye Toyota- og Mazda-modeller består av. Oljeprodusentene Liqui Moly og Champion har utviklet 0W-8-oljer som de nyeste hybridene fra Mazda og Toyota kan kjøre på. Ifølge produsentene oppfyller oljene JASO GLV-1-standarden, som japanerne krever. LES OGSÅ: Sjokk på vei – Danske bilister må igjen regne med bensin til 20 kroner literen Men det er faktisk mulig å komme enda lenger ned i viskositetsklassen. Om det er lønnsomt er imidlertid en annen sak. Toyota forsvarer valget av olje med spesielt hybridteknologien. En kald hybridmotor starter ofte på høye turtall. Noe som igjen gjør det mulig for vann å komme inn i motoren. Som svar blir mange tilsetningsstoffer tilsatt. Og det er de som er dyre å utvikle. Så sammenlignet med den ekstremt lille toleransen til motorene. I en rekke forumtråder diskuterer Toyota-eiere allerede ivrig den nye oljetypen. Man har blant annet lagt merke til at amerikanske Toyota-kunder i splitter nye biler rådes til å holde seg unna alt annet enn 0W-8-olje. Og hvis den ikke er tilgjengelig, kan eierne helle en 0W-16 på bilene sine, skriver en bruker på Rav4world.com.