Biler i stรธrrelsesorden 100.000 sto for trafikkforbud, fordi de eldre 2- og 3G-nettene mรฅ legges ned. Nรฅ er den avgjรธrelsen utsatt til minst 2027.
Det har allerede fรฅtt konsekvenser. Et merke som Nissan stenger for eksempel flere funksjoner i appen for eldre elbiler.
Men nรฅ risikerer en del eldre biler, som generelt er avhengig av nettforbindelsen som gรฅr pรฅ 2- og 3G-nettverk, รฅ ikke bli rammet av trafikkforbud likevel.
Med nedleggelsen av de eldre mobilnettene ble det ellers trafikkforbud, fordi den lovpรฅlagte nรธdanropsknappen er koblet til omverdenen pรฅ den mรฅten.
Dette skriver Aftonbladet .
Men nรฅ utsetter i hvert fall svenskene stengingen av de eldre mobilnettene. Dette betyr ogsรฅ at eldre navigasjonssystemer vil fรฅ forlenget levetid. Les mer om det her .
LES OGSร : Leser spรธr: Hvorfor henter ikke danskene billige elbiler i Norge?
I Danmark har Telenor forelรธpig varslet at de ogsรฅ vil stenge 2- og 3G-forbindelsen. Dette skal etter planen ikke skje fรธr i 2030. Teleselskapet vil imidlertid forelรธpig ikke gi detaljer om en nรธyaktig dato. Det skriver Ingeniรธren.
Det er imidlertid ikke bare pรฅ teknologifronten at spesielt sjรฅfรธrer med eldre biler mรฅ frykte at bilene deres snart er ubrukelige.
I 2027 innfรธrer EU det sรฅkalte ETS 2-kvotesystemet for drivstoff. Og dette fรฅr allerede industrien til รฅ varsle om ekstremt dyr bensin og diesel.
โ Vi har hatt diskusjoner med representanter i drivstoffbransjen som mener at prisen kan stige til opptil 40 svenske kroner (26 danske kroner, red.) pr. liter, sier Peder Blohm Bokenhielm, talsmann for Fuel Rebellion, til media Carup.