En ny RX-modell vil – hvis den kommer til verket – ha en langsgående, to-kammer wankelmotor.
Wankel-motoren har faktisk allerede gjort comeback. Bare ikke som du kanskje tror. Altså i en sportsbil med bakhjulsdrift.
Men det kan godt være fordi Mazda rett og slett vurderer hvordan en bil som ikke bruker Wankel-motoren som rekkeviddeforlenger skal se ut.
Uansett bekrefter nå Mazda-toppen at wankelmotoren – som du nå vil kaste penger på å utvikle – lett kan finne veien inn i en sportsbil en dag.
Det sier bilmerket i en pressemelding .
LES OGSÅ: Fiats elbiler selger så dårlig at de bygges om til hybrider
Kunngjøringen kommer etter at Mazda sammen med Toyota og Subaru annonserte at de vil investere stort i utviklingen av forbrenningsmotoren.
I den forbindelse presenterte Toyota flere firesylindrede motorer, mens Subaru ga en forhåndsvisning av neste generasjon av boksermotoren.
For motorentusiaster var det imidlertid Mazda som kom med de klart mest interessante nyhetene. Mazda viste en nyutvikling av en wankelmotor med to kammer.
Og selv om Mazda ikke vil fordype seg for mye i de tekniske detaljene, ble taket hevet for at motoren en dag lett skal finne veien inn i en sportsbil.
– Motoren er utviklet for å redusere utslipp og skape mindre vibrasjoner gjennom økt slagvolum. Det vurderes om motoren skal brukes i sportsbiler, sier Mazda i den offisielle pressemeldingen.
Mazdas planer om videreutvikling av Wankel-motoren er imidlertid bare en del av samarbeidet mellom de tre bilmerkene. Det de selv kaller en 'flerspors-tilnærming'.
Verken Mazda, Toyota eller Subaru tror at plug-in elbiler vil være den eneste reelle løsningen når det kommer til transportbehov i fremtiden.
Toyotas tidligere direktør og nåværende styreleder Akio Toyoda tror faktisk ikke at elbiler noen gang vil få en markedsandel på over 30 prosent. Les mer om det her .