Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke fra Toyotas ytelsesavdeling Gazoo Racing, som heller vil utvikle forbrenningsmotoren «så langt det er mulig».
Det blir ingen elbiler fra Toyotas ytelsesavdeling Gazoo Racing.
For selv om det allerede finnes merker og logoer fra ytelsesavdelingen på en rekke hybridbiler – blant annet i form av GR Sport-modellene Corolla Cross og CH-R – har ikke sjefen for det hele, Tomoya Takahashi, tenkt å gå videre.
Det forteller han i et intervju med Carexpert .
– Vi ønsker å bruke forbrenningsmotorer så mye som mulig, fastslår den japanske konsernsjefen.
LES OGSÅ: Nye tall: Danske biler er allerede grønnere enn forventet
Dermed er Toyota på vei i stikk motsatt retning av for eksempel Volkswagen, hvor de ønsker å drepe en rekke toppmodeller med bensinmotorer for i stedet å skape et annet elbilmerke. Les mer om det her .
– Med hybridteknologi kan vi redusere CO2-utslippene, og vi kan også bruke CO2-nøytrale drivstoff. Ingen kan se ti år inn i fremtiden.
Vi har tenkt å dekke flere veier og ikke bare satse på strøm, sier Takahashi.
For tiden står Gazoo Racing bak biler som GR Yaris, Corolla og Supra. Biler som enten har turbomotorer eller nojes uten i det hele tatt.
I det hele tatt jobber de ut fra tanken om at biler ikke nødvendigvis trenger å gå på strøm senest i 2035 Japanerne utvikler bl.a. motorer som brenner hydrogen, og biler med filtre som selv fanger opp CO2. Les mer om det her.
Toyota er imidlertid ikke helt alene i verden med det synspunktet. Sammen med Subaru og Mazda har merket lovet å kaste milliarder av kroner i utviklingen av forbrenningsmotoren.
Og det kan være den rette veien å gå. Pieter Nota, som satt i BMWs styre fram til 2023, tror EU vil endre standpunkt til forbudet mot bensin- og dieselbiler. Og at det vil skje veldig snart. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!