Nå tar BMW 1000 kroner for ett stykke papir

Det høres kanskje utrolig ut. Men den er god nok. BMW tar 1000 kr for et papir, som du må skrive ut selv.

1.000 kroner. Eller nesten.

Dette er hva BMW tar for en såkalt 'fødselsattest'. Og så må du til og med skrive det ut selv. Til gjengjeld signerer BMWs avdeling for klassikere, BMW Group Classic, hva bilen din ble født som. Det vil si kroppstype og farge.

Det krever imidlertid et par ting først. Blant annet penger. BMW vil ha 125 euro, tilsvarende 932 danske kroner, for det digitale dokumentet.

Og du må også kunne bevise at bilen faktisk er din. Her krever merket fra München bl.a. bilder av bilens chassisnummer og nummeret på motorblokken. Hvis de tingene stemmer overens med BMWs egne opplysninger, er merket klar med en signatur.

LES OGSÅ: Stor dansk bilimportør har mistet troen på elbiler

BMW sender også bilens liste over fabrikkmontert utstyr med dokumentet. Og det høres kanskje litt dumt ut. Fordi alle og enhver kan slå dette opp på internett.

Som et av de eneste bilmerkene i verden har BMW en offentlig tilgjengelig database over mange av merkets biler. En såkalt 'Vin Decoder'. Har du chassisnummeret kan du slå opp den vanligste informasjonen om bilen. Og ganske gratis.

Informasjonen forteller bl.a. hvilket marked bilen opprinnelig er bestilt til, om det er høyre- eller venstrestyrt, hvilken farge den er lakkert i fra fabrikk og størrelsen på motoren. Bare for å nevne noen av de mange informasjonene.

De små 1000 kronene som BMW tar for sertifiseringen er derimot småpenger. I hvert fall sammenlignet med hva Ferrari tar for det samme. Ferrari Classiche-sertifiseringen kan enkelt koste opptil 30 000 DKK.

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...