Som merkevare er Saab for lengst borte og død. Men det er folk som holder bilene i live og litt til. En slik er denne 9-3 Aero.
Du måtte ha blitt født i går for ikke å kunne finne ut at dette er langt fra noen vanlig 9-3 Aero, slik det så ut tidlig på 00-tallet.
Likevel er dette monsteret av en svenske (med amerikanske GM-røtter, red.) både sett og godkjent i alle retninger og kanter. Og det til og med i et EU-land som Sverige.
Dette betyr at politiet ikke kan komme etter deg. Selv ikke om bilen i dag yter noe mer enn de 210 hestekreftene fabrikken mente var nok.
Mest fordi det ikke lenger er toliters turbobensin mellom forhjulene. Den kom ut under en ombygging i 2011. Her fikk bilen en 3,2-liters General Motors-utviklet V6-motor.
LES OGSÅ: 18-åring kort 157 km/t – nå skylder hun faren en Tesla
Og nei, den motoren er tydeligvis verken original eller standard heller. Men det er som sagt godkjent med alle tenkelige papirer. Det er bare å vri på knappen og synge.
Hvis du kan klare å ha nøyaktig 701 hestekrefter gjennom en sekstrinns manuell girkasse tilgjengelig. Motsatt kan du glede deg til en bil som ikke har kart rundt om i verden.
Eller – Saaben har faktisk vært verden rundt. Hvis du gjør den slags i kilometer. Nesten to ganger faktisk. Turen rundt kloden er på drøyt 40 000 kilometer.
Denne solgrå supersvensken har snaue 72 320 kilometer, og det er kilometer som forhandleren gjerne vil garantere. Omvendt har ikke bilen vært i hendene på vanvittig mange mennesker. Ombyggingen ble utført av bilens eneste andre eier. Kanskje du burde bli den tredje?
Mye apropos Saab, merket er ikke fullt så dødt som man skulle tro. Faktisk er etterspørselen etter reservedeler nå så stor at produksjonen kan startes på nytt. Til og med på et helt spesielt sted i Sverige. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!