Før EM90 har Volvo aldri bygget en MPV. Og det er nok en grunn til det. Bilistene holder seg unna merkets hittil dyreste bil.
EM90 er Volvos dyreste bil noensinne.
Men det er ikke nødvendigvis en god ting. Volvo kan i alle fall neppe være kjent for å skrive hjem om salgstallene, som akkurat nå kun kommer fra Kina. For elbilen, som for øvrig er Volvos første MPV, er en gigantisk flopp.
Bilister i verdens største bilmarked styrer unna bilen. På tre måneder har det kinesiske merket solgt bare 859 eksemplarer av EM90. Og i mai måned utgjorde det bare 244 biler.
Dette står i sterk kontrast til for eksempel den mye mindre EX30, som er identisk med Smart#1 og Zeekr X, som har kastet 11.035 bestillinger i samme måned.
LES OGSÅ: Statsråd vil oppheve bensinforbudet: «Vi trenger ikke bestemme oss»
Volvo viste EM90 til omverdenen i november i fjor, men vi hadde frist til februar i år til produksjonen startet å rulle. Den står imidlertid mer eller mindre i stå igjen på grunn av sviktende salg.
EM90 har imidlertid lite med Volvo å gjøre. Det er et merkeskifte. Fordi bilen eksisterer og eksisterte allerede for presentasjonen i fjor som Zeekr 009.
Men for å unngå en intern copycat-sak har Volvo endret fronten på bilen slik at spesielt frontlyktene minner om de som finnes i resten av Volvo-modellutvalget utstyrt med dem. De kalles Tors hammer. Frontlyktene, altså.
Til tross for minimalt salg hevder Volvos folk fortsatt å være svært fornøyde med måten EM90 presterer på og mottakelsen modellen har fått.
– EM90 er ikke et volumprodukt og vi er fornøyd med hvordan det har blitt mottatt så langt. Produksjonen vil gradvis trappes opp, sier Kristin Boldemann Wester, global PR-sjef for Volvo, ifølge Carup .
Det trege salget kan også knyttes til prisen. EM90, som foreløpig kun selges i Kina, koster fra 818.000 yuan. Det tilsvarer 774.000 danske kroner.
Den bestselgende Volvoen hjemme er den lille EX30. 1.539 eksemplarer av bilen har så langt fått danske nummerskilt.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!