Hvis de kunne selge biler, passet Fiskers selgere egentlig bare jobbene sine. Men Fisker Inc. er en så vanskelig gjenstand å kvitte seg med at regissøren er klar med bonus hver gang.
Det fungerer ikke for Fisker Inc. Faktisk ikke i det hele tatt.
Merket, som mest av alt ser ut som en bedrift på randen av konkurs, har opptil 5000 biler fra fjorårets produksjon ved Magna Steyr-fabrikken i Østerrike på lager.
Det skulle bli så mange biler at Fisker Inc. Det er mer enn vanskelig å finne plass til dem. Av samme grunn er Fisker nå der Henrik Fisker står klar med en pengebonus til sine selgere.
For hver bil som Fiskers egne folk kan selge, faller det 6.600 danske kroner i lommen. Det skriver Carup.
LES OGSÅ: Disse elbilene har forsvunnet helt – hvor ble de av?
Autoevolution kan supplere med informasjonen om at Fisker – akkurat som det har skjedd andre steder i Danmark – har lagt ned sin egen virksomhet i Belgia. Alt mens den østerrikske delen av selskapet allerede har søkt frivillig konkursbeskyttelse.
Fisker er også nede på å ha en arbeidsstyrke på 150 ansatte etter en større permitteringsrunde onsdag 29. mai. Frem til den dagen var det fortsatt 1150 personer på bilmerkets lønningsliste.
Men onsdag 29. mai fikk alle beskjed om å jobbe hjemmefra for å delta i en 'online-modus'. Snart var det 150 igjen. Les mer om det her.
Det er imidlertid ting som tyder på at Fisker ikke kan betale regningene sine. Det halter uansett så mye med å oppfylle gjeldsforpliktelsene at en investor har krevd at selv et svært lite lån skal slettes. Les mer om det her .
Fisker er også veldig stille på sosiale medier. Den danske delen av SoMe-avdelingen har ikke vært aktiv siden 22. mai. Og selv har ikke Henrik Fisker sagt eller skrevet noe siden 22. januar i år.