Nye Lotus Emeya er kanskje ikke verdens raskeste bil fra 0 til 100 km/t. Men ved et ladestativ kan ingen etterligne den kinesiske kunsten.
Hvis du vil ha en elbil som virkelig pakker krefter nรฅr det kommer til hurtiglading, er en ny Lotus Emeya pengene รฅ bruke pรฅ.
Ifรธlge en test utfรธrt av analyseselskapet P3 kan bilen, som kommer pรฅ markedet senere i รฅr, lade batteriet fra 10 til 80 prosent strรธm pรฅ 14 minutter.
Opprettholdt, den er fortsatt betydelig tregere enn en bensin/dieselbil kan fylles pรฅ, men det er likevel rekord for elbiler.
Det er imidlertid ikke bare ved ladestasjonen at nye Lotus er rask. Det er ogsรฅ nรฅr det gรฅr riktig for seg. Disiplinen fra 0 til 100 km/t tar 2,8 sekunder. Toppfarten er imidlertid elektronisk begrenset til 256 km/t.
LES OGSร : Norge forbyr sรฆrytelse for alle elbiler
Men akselerasjonen lar seg gjรธre fordi Lotus, som eies av Volvos morselskap Geely, utstyrer Emeya med to motorer som til sammen yter 905 hestekrefter og 985 Nm.
Offisielt er det ingen dansk pris pรฅ firedรธrs Emeya. I hvert fall ikke ennรฅ. Men vi kan fortsatt fรฅ en ide om nivรฅet. Den danske importรธren vil ha 987.510 kroner for sรธsterbilen Eletre, som er en elektrisk SUV.
Nรฅr vi nรฅ er i gang med elbiler, er det mye som tyder pรฅ at den danske regjeringen er pรฅ vei med nok en utdeling til eierne. Skatteminister Jeppe Bruus (S) รธnsker uansett รฅ ha flere elbiler pรฅ veiene innen 2030. Og derfor er han villig til รฅ ยซse pรฅ regleneยป. Les mer om det her .