Det gรฅr bare รฉn vei med CO2-utslipp fra nye biler. I hvert fall pรฅ papiret, konkluderer en ny europeisk studie.
CO2-utslippene fra bilindustriens produkter, nemlig de nye bilene, fortsetter รฅ falle. Senest falt utslippene med 1,4 prosent i 2023 sammenlignet med 2022-nivรฅet.
Det viser nye tall fra Det europeiske miljรธbyrรฅet .
Vi finner en av forklaringene pรฅ de fallende CO2-nivรฅene i antall el- og hybridbiler. Nesten 25 prosent av alle nye biler i Europa gรฅr helt eller delvis pรฅ strรธm.
Dette selv om Europas mest solgte bil faktisk fortsatt er veldig langt fra รฅ ha noe med strรธm รฅ gjรธre. Les mer om det her .
LES OGSร : Daniel Ricciardos gris gรฅr viralt: ยซHan kan spise drittยป
Det reelle CO2-nivรฅet fra nye biler kan imidlertid se helt annerledes ut. Spesielt fordi hybridbilene blir 'slรฅtt'. Noe som ogsรฅ skyldes eiernes mรฅte รฅ korra dem pรฅ. Mange glemmer รฅ lade bilene sine.
Pรฅ denne mรฅten forsvinner fordelen med bilen, hvis motor nรฅ bare mรฅ hente de ekstra kiloene fra en elmotor og batteripakke som ikke er i bruk.
Sรฅ sent som i februar 2023 konkluderte ogsรฅ en tysk etterforskning med at hybridbiler slipper ut mer CO2 enn de offisielt slipper unna med.
โ Plug-in hybrider er falske elbiler bygget for laboratorietester og skattelettelser, ikke ekte biler.
โ Vรฅre tester viser at selv under optimale forhold med fullt batteri slipper bilene ut langt mer enn oppgitt. Regjeringer bรธr slutte รฅ subsidiere disse bilene med milliarder av skattebetalernes penger, sa T&E-sjef for bilutslipp Anna Krajinska i en pressemelding den gang.
Noe annet som det europeiske miljรธbyrรฅet har kommet frem til er at nye biler har gรฅtt opp i vekt. Egenvekten er nรฅ i snitt 1.545 kilo for biler som selges i Europa. Det er en รธkning pรฅ 1,3 prosent pรฅ ett รฅr.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!