Det går bare én vei med CO2-utslipp fra nye biler. I hvert fall på papiret, konkluderer en ny europeisk studie.
CO2-utslippene fra bilindustriens produkter, nemlig de nye bilene, fortsetter å falle. Senest falt utslippene med 1,4 prosent i 2023 sammenlignet med 2022-nivået.
Det viser nye tall fra Det europeiske miljøbyrået .
Vi finner en av forklaringene på de fallende CO2-nivåene i antall el- og hybridbiler. Nesten 25 prosent av alle nye biler i Europa går helt eller delvis på strøm.
Dette selv om Europas mest solgte bil faktisk fortsatt er veldig langt fra å ha noe med strøm å gjøre. Les mer om det her .
LES OGSÅ: Daniel Ricciardos gris går viralt: «Han kan spise dritt»
Det reelle CO2-nivået fra nye biler kan imidlertid se helt annerledes ut. Spesielt fordi hybridbilene blir 'slått'. Noe som også skyldes eiernes måte å korra dem på. Mange glemmer å lade bilene sine.
På denne måten forsvinner fordelen med bilen, hvis motor nå bare må hente de ekstra kiloene fra en elmotor og batteripakke som ikke er i bruk.
Så sent som i februar 2023 konkluderte også en tysk etterforskning med at hybridbiler slipper ut mer CO2 enn de offisielt slipper unna med.
– Plug-in hybrider er falske elbiler bygget for laboratorietester og skattelettelser, ikke ekte biler.
– Våre tester viser at selv under optimale forhold med fullt batteri slipper bilene ut langt mer enn oppgitt. Regjeringer bør slutte å subsidiere disse bilene med milliarder av skattebetalernes penger, sa T&E-sjef for bilutslipp Anna Krajinska i en pressemelding den gang.
Noe annet som det europeiske miljøbyrået har kommet frem til er at nye biler har gått opp i vekt. Egenvekten er nå i snitt 1.545 kilo for biler som selges i Europa. Det er en økning på 1,3 prosent på ett år.