Bugatti Tourbillon er helt ny med sin 8,3-liters V16-motor, som selv yter 1000 hestekrefter. De siste 800 kommer fra 3 elektriske motorer.
Bugatti Tourbillon er det siste hyperbilmonsteret denne verden ennå har sett. Og på mange måter også den villeste.
Torsdag kveld dansk tid denne uken avslørte Bugattis sjefdirektør Mate Rimac hele herligheten på et arrangement som ble sendt direkte på YouTube.
Tourbillon-navnet er en hyllest til delen innen klokker som får alt til å gå ultra-presist. Bilen, sier Bugatti, er helt ny. Ikke en eneste del er hentet fra Chiron, som igjen var en videreutvikling av Veyron.
Den enorme W16-motoren er heller ikke inkludert. Ikke engang om Bugatti faktisk vurderte det. I stedet har fabrikken på Molsheim laget en helt ny 8,3-liters V16-motor uten turbo. Den yter 1000 hestekrefter i seg selv.
LES OGSÅ: Legendariske Mercedes gjenoppstår med V6-motor og minst 450 hk
Tourbillon har imidlertid mer å tilby. For en elektrisk motor i girkassen samt to foran leverer ytterligere 800 hestekrefter for en total systemytelse på… ja, 1800 hestekrefter. Og det er enda mer.
For selv om den nye V16-motoren er betydelig lengre, godt 40 centimeter, enn den gamle W16, veier ikke bilen mer enn Chiron. Og det er bra for mange ting – men spesielt ytelse.
0 til 100 km/t er over på 2 sekunder. 0 til 200 km/t tar 5 sekunder og 0 til 300 km/t er over på mindre enn 10 sekunder. På 25 sekunder har Tourbillon passert 400 km/t. Og det er en elektronisk begrensning som hindrer den i å trekke forbi 445 km/t.
Bugatti er imidlertid absolutt ikke uvillig til at Tourbillon til slutt vil sette noen av de vanvittige fartsrekordene vi nå er vant til når merket prøver å ta tronen fra Koenigsegg. Og svenskene slår omvendt til igjen.
I motsetning til både Chiron og Veyron, vil Tourbillon kun lages i 250 eksemplarer. Bugatti har allerede sagt at prisen starter på 3,7 millioner euro. Det tilsvarer 28 millioner danske kroner. De første bilene vil bli levert i slutten av 2026.
Den siste Bugatti Chiron er forøvrig et mesterverk i seg selv. Det er imidlertid ikke helt over med W16-motoren. De siste åpne versjonene, Mistral, og den elleville baneraceren Bolide skal fortsatt bygges. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!