Det er nesten ingen vei utenom. Fra 7. juli 2024 skal alle nye biler oppfylle en rekke krav, som betyr lovpรฅlagt standardutstyr
Fra 7. juli 2024 kan nesten ingen biler slippe unna EUs krav til standardutstyr. I hvert fall ikke hvis de er nye.
Det er imidlertid ganske mange unntak. For eksempel overlever Porsche Cayman GT4 kun i EU fordi den er bygget i sรฅ fรฅ eksemplarer at den ikke trenger รฅ oppfylle de nye kravene. De andre Cayman-modellene er utgรฅtt. Les mer om det her .
Biler som er bygget for 7. juli og for eksempel stรฅr pรฅ lager hos importรธrene i de ulike landene, mรฅ i stedet bygges om for รฅ mรธte det nye regelverket.
Selv i et land som Norge, som ellers ikke er med i EU, har man valgt รฅ fรธlge de samme sikkerhetskravene for alle nye biler. Her er det imidlertid snakk om en fritakstid pรฅ hรธyst ett รฅr. Og det mรฅ sรธkes dispensasjon fra reglene for hver lagerbil.
LES OGSร : Polestar kom ut av 2023 med et underskudd pรฅ 10 milliarder danske kroner
Men tilbake til de nye kravene. En av dem har Boosted allerede nevnt for. Nemlig overvรฅking i form av en sรฅkalt 'black box'. Utstyret som tikker av sekundene rett fรธr en ulykke kan ikke slรฅs av. Men det er mer der det kommer fra.
Her er de nye kravene til standardutstyret i personbiler, varebiler, busser og lastebiler:q
For alle koruniformer:
- Intelligent hastighetsvarsling – ogsรฅ kjent som fartsbegrenseren ISA
- Bakkamera eller sensor bak
- Oppmerksomhetssensor – som hyler hvis sjรฅfรธren er uoppmerksom
- Nikke stopp signal.
- Cybersikkerhetssertifisering
I tillegg skal alle person- og varebiler ha:
- Veiveiassistent
- Avansert nesebrems.
- Event Data Recorder – ogsรฅ kjent som "black box".
Og alle busser og lastebiler mรฅ ha:
- Alarmsystemer som forhindrer kollisjoner med fotgjengere og syklister.
- Dekktrykkmรฅler