Det finnes ingen bil med girkasse som den Pagani utstyrer nye Huayra Epitome med. Kun ett eksemplar vil bli bygget.
Den dårlige nyheten når man snakker om Huayra Epitome er at dessverre bare én kopi vil bli bygget.
Hvem kjøperen er er dessverre heller ikke offentlig kjent. Men på den annen side kan den personen glede seg over å kjøre rundt i en bil som er utstyrt med verdens mest unike girkasse.
Det mener i hvert fall Pagani selv.
Bilen er bygget av Paganis spesialavdeling Grandi Complicazioni, og de har passet på å koble den avanserte teknologien med en 6-liters V12-motor med doble turboer fra tyske AMG.
LES OGSÅ: Roberts nye elbil fungerer ikke – Renault nekter å hjelpe
Så bilen yter hele 864 hestekrefter og 1100 Nm. Alle hestekreftene og det monstrøse dreiemomentet går direkte inn i en syv-trinns manuell girkasse. Den første noensinne i en Pagani i det hele tatt.
Teknologien i girkassen er utviklet i samarbeid mellom bilfabrikken og det britiske ingeniørselskapet Xtrac Transmission Technology. Girkassen er en såkalt 'treblads' clutch. Dette bør gjøre hvert skift så potent som mulig.
– Takket være en elektronisk styrt differensial og en tri-pod drivaksel i racingtrim, gjør den syv-trinns tverrgående girkassen fra Xtrac det mulig å overføre all kraften og den eksepsjonelle responsen fra motoren til veien, forklarer Pagani.
Motoren er ellers elektronisk begrenset til en toppfart på 350 km/t. Antagelig for å unngå å rive Pirelli P Zero Trofeo R-dekkene i filler med en gang.
Grandi Complicazioni sier også at det tok 9 måneder bare å utvikle konseptet. Å unnfange, designe og utvikle Huayra Epitome tok ytterligere 10 måneder. Det er i slike tilfeller du ikke skal spørre om prisen.
Men nå som vi er i gang, koster den 'vanlige' Huayra, hvis du kan snakke om den hos et merke som bygger godt 40 biler i året, opptil 3,1 millioner euro. Det tilsvarer 23,1 millioner danske kroner.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!