Det er ikke bare selve elbilene som har fått ny kurs hos Mercedes. Det samme har batterifabrikkene som merket skal bygge.
Mercedes har angret så mye på sin egen elbilstrategi at det tyske bilmerket nå også setter byggingen av en rekke fabrikker på pause.
Fabrikkene måtte ellers bygge batteriene som Mercedes ønsket å bruke i elbilene. Men fordi merket for Stuttgart har trappet ned når det gjelder elbiler, er det ikke lenger hastverk med å få batterifabrikkene i gang.
Det skriver Automotive News Europe .
Mediene skriver at Mercedes nå tar posisjonen at de 'vil vente og se' om etterspørselen etter elbiler øker, for at en eventuell utvidelse av batteriproduksjonen skal realiseres.
LES OGSÅ: Tesla taper test for første gang noensinne
– Vi er relativt fleksible. Vi vil tenke på neste steg når vi har mer innsikt i etterspørselen, sier Markus Schäfer, Mercedes utviklingssjef i en kommentar til media.
Så sent som i 2022 sa Mercedes ellers at fabrikkene skulle være oppe i full fart senest i 2030 Helt siden har imidlertid Mercedes vært opptatt med å angre på slikt.
Senest annonserte merkets svenske toppsjef Ola Källenius at Mercedes vil bruke hele 105 milliarder danske kroner på nye forbrenningsmotorer med tilført strøm. Det vil si hybridbiler.
Tilbake i 2022 sa Mercedes også at de forventet å selge to millioner elbiler i året innen starten av neste år ti. Tyskerne er ikke så trygge i dag.
Det betyr at av åtte nye batterifabrikker som bilmerket har planlagt å bygge rundt om i verden, er to helt satt på vent. Dette skyldes lav etterspørsel etter elbiler.
Bare i Tyskland viser de siste tallene at salget av elbiler har falt med 16 prosent sammenlignet med juni måned 2023. Dette må imidlertid sees i en forlengelse av at Tyskland i desember i fjor sluttet å støtte elbiler. med umiddelbar effekt. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her