En av bilbransjens stรธrste konkurser ruver fortsatt. Denne gangen kan BMW fรฅ problemer med 400 000 defekte kollisjonsputer fra den lukkede Takata.
Japanske Takatas konkurs er en minst like stor skandale som Volkswagens dieselgate. Og begge sakene spรธker fortsatt.
Nรฅ mรฅ BMW tilbakekalle 400.000 3-serie โ bรฅde sedaner og stasjonsvogner โ fordi utlรธseren i bilenes kollisjonsputer kan vรฆre defekt. BMW tilbakekalte bilene for fรธrste gang helt tilbake i 2016, men problemet er fortsatt ikke borte.
BMW i USA har uttalt at hundretusenvis av biler utstyrt med M-rattet kan ha blitt utstyrt med de defekte Takata-kollisjonsputene fra fabrikken.
Det skriver Reuters .
LES OGSร : Bilmerket forhandler med Kevin Magnussens Formel 1-team
Airbag-utlรธseren er offisielt kjent under delenummeret PSDI-5, og over tid kan den smuldre. Hvis dette skjer, kan kollisjonsputen utlรธses unรธdvendig kraftig i tilfelle en ulykke.
Den defekte kollisjonsputen, hvis den pรฅvirkes av nedbrytning, kan sende metallfragmenter rundt i kabinen. Noe som flere bilister allerede har blitt skadet av. Enda verre kan det fรธre til dรธden. Bare i 2022 ble fem trafikkdรธdsfall offisielt knyttet til den livstruende kollisjonsputen.
BMW sier de fรธrst ble klar over problemet da biler med M-ratt begynte รฅ dukke opp pรฅ verkstedene deres igjen. Disse rattene kan ha blitt kjรธpt brukt av BMW-eiere som ikke visste at PSDI-5 kollisjonsputen ble tilbakekalt for 8 รฅr siden.
Derfor mรฅ de mange bilene som ble bygget mellom februar 2005 og august 2011 nรฅ pรฅ verksted igjen. Dette gjelder biler som: 323i, 325i, 325xi, 328i, 328xi, 330i, 330xi, 335i og 335xi.