Som en del av et eksperiment som foreløpig kun gjelder California, vil den amerikanske ladeoperatøren Electrify America begrense ladingen av elbiler til 85 prosent.
Hos den amerikanske ladeoperatøren Electrify America er 'her og ikke lenger' det samme som 85 prosent strøm på batteriet. I hvert fall i California.
Som et ledd i et forsøk på å skape mindre køer og dermed kortere ventetider på de offentlig tilgjengelige ladestasjonene, begrenser operatøren nå lademulighetene.
Det skjer foreløpig. Og i utgangspunktet bare på 10 ladestasjoner i California, men Electrify America forbeholder seg retten til å utvide prøveversjonen.
Det skriver Autoblog .
LES OGSÅ: Polestar får nok en advarsel – kastet ut 2. januar 2025
Systemet fungerer slik at elbiler ikke får strøm etter at de 85 prosentene er oppnådd. Etter dette har eierne 10 minutter på seg til å koble fra bilene og bevege seg bort fra ladestasjonen slik at andre kan komme til dem.
Dersom bilen ikke flyttes, vil det bli pålagt gebyrer for ladingen. Gebyrer som øker i størrelse inntil bilen fjernes fra stedet.
Målet er å få elbileierne vekk slik at de ikke plager hverandre mer enn høyst nødvendig. Bilfabrikkene strekker seg også langt i å snakke om tiden det tar å lade elbilene. Oftest snakkes det om tiden fra 10 til 80 prosent strøm.
Ifølge Tesla, som for tiden selger Danmarks mest populære elbil, Model Y, kan dette gjøres på cirka 25 minutter.
Electrify America skriver at prøveperioden begynner allerede denne måneden. Ladeoperatøren har imidlertid ikke satt noen sluttdato for forsøket.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!