Dacia Duster er vanvittig populær i Europa. Men på sikkerhetsfronten skuffer den kraftig i den nye kollisjonstesten fra Euro NCAP.
Det er allment kjent at nye biler blir stadig sikrere å oppholde seg i under en ulykke. Faktisk er det forventet. Men ikke alle biler kan leve opp til denne typen ting. Dacia Duster skuffer fælt.
Med bare tre av fem mulige stjerner i vurderingen av sikkerhet, kunne det ikke bare vært bedre, mange sjåfører forventer nok at det blir bedre.
Motsatt er sikkerhetsnivået faktisk nøyaktig det samme som i forrige generasjon. Først og fremst fordi Dacia har klart å holde prisen nede ved å spare på en rekke aktive sikkerhetssystemer.
I dag må bilene utstyres med et bredt spekter av systemer dersom bilmerkene ønsker å ha noe håp om å selge dem innenfor EU. Det skal bl.a. være en fartsbegrenser i alle biler. Les mer om det her .
LES OGSÅ: Første BMW – nå kan Volkswagen si opp kjempekontrakt
I tillegg skal det være automatisk svingbrems og kjørefeltassistent. Noe Dacia Duster har. Men det er det, sier Euro NCAP.
Det er spesielt Dusters manglende beskyttelse for passasjerene som trekker vurderingen i feil retning. Den billige rumeneren er imidlertid ikke alene om å skuffe.
Suzukis nye Swift gjorde det heller ikke bedre enn en trestjerners rating i testen. Kritikken er lik den Dacia Duster må få. Selv om det faktisk er enda verre i Suzukis tilfelle.
– Hos Dacia og Suzuki er det lagt vekt på biler til overkommelige priser.
– Men forbrukerne skal ikke være i tvil om at det finnes konkurrerende kroppssett for Duster og Swift tilgjengelig på markedet som tilbyr betydelig høyere sikkerhetsnivåer. Det er noe man ikke kan sette en pris på, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.
Noen biler har prestert så dårlig i Euro NCAP-testen at bilistene har blitt frarådet å kjøpe dem helt. For noen år siden gjaldt dette bl.a. en populær Renault. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her