Dacia Duster er vanvittig populรฆr i Europa. Men pรฅ sikkerhetsfronten skuffer den kraftig i den nye kollisjonstesten fra Euro NCAP.
Det er allment kjent at nye biler blir stadig sikrere รฅ oppholde seg i under en ulykke. Faktisk er det forventet. Men ikke alle biler kan leve opp til denne typen ting. Dacia Duster skuffer fรฆlt.
Med bare tre av fem mulige stjerner i vurderingen av sikkerhet, kunne det ikke bare vรฆrt bedre, mange sjรฅfรธrer forventer nok at det blir bedre.
Motsatt er sikkerhetsnivรฅet faktisk nรธyaktig det samme som i forrige generasjon. Fรธrst og fremst fordi Dacia har klart รฅ holde prisen nede ved รฅ spare pรฅ en rekke aktive sikkerhetssystemer.
I dag mรฅ bilene utstyres med et bredt spekter av systemer dersom bilmerkene รธnsker รฅ ha noe hรฅp om รฅ selge dem innenfor EU. Det skal bl.a. vรฆre en fartsbegrenser i alle biler. Les mer om det her .
LES OGSร : Fรธrste BMW – nรฅ kan Volkswagen si opp kjempekontrakt
I tillegg skal det vรฆre automatisk svingbrems og kjรธrefeltassistent. Noe Dacia Duster har. Men det er det, sier Euro NCAP.
Det er spesielt Dusters manglende beskyttelse for passasjerene som trekker vurderingen i feil retning. Den billige rumeneren er imidlertid ikke alene om รฅ skuffe.
Suzukis nye Swift gjorde det heller ikke bedre enn en trestjerners rating i testen. Kritikken er lik den Dacia Duster mรฅ fรฅ. Selv om det faktisk er enda verre i Suzukis tilfelle.
โ Hos Dacia og Suzuki er det lagt vekt pรฅ biler til overkommelige priser.
โ Men forbrukerne skal ikke vรฆre i tvil om at det finnes konkurrerende kroppssett for Duster og Swift tilgjengelig pรฅ markedet som tilbyr betydelig hรธyere sikkerhetsnivรฅer. Det er noe man ikke kan sette en pris pรฅ, sier Michiel van Ratingen, generalsekretรฆr i Euro NCAP.
Noen biler har prestert sรฅ dรฅrlig i Euro NCAP-testen at bilistene har blitt frarรฅdet รฅ kjรธpe dem helt. For noen รฅr siden gjaldt dette bl.a. en populรฆr Renault. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her