Det er totalt 137 bilmerker å ta av i Kina. Men bare 19 av dem vil være sunne virksomheter med svarte tall på bunnlinjen, sier analysefirmaet.
Den kinesiske bilindustrien får fart. Men det har også en pris. Bare ett av syv av landets bilmerker vil kunne tjene penger i 2030.
Resten vil være underskuddsbedrifter i større eller mindre grad. Det viser et regnestykke fra analysefirmaet Alixpartners, som finansmediet Bloomberg viser til.
Det er for tiden 137 bilmerker som kjemper om kundene i Kina. Og selv om det er mange kinesere, er det langt fra nok sjåfører blant dem til at landets bilindustri kan være en brølende profittbedrift. Tvert imot.
Den brutale spådommen kommer på toppen av den brutale priskrigen som de kinesiske bilmerkene selv har ført til, og det er ingen tegn til at den avtar i styrke.
LES OGSÅ: Bildesigner død – brutalt myrdet foran hjemmet sitt
Kun de største selskapene – som BYD, som i lange perioder levde av å kopiere f.eks. Mercedes og BMW – tjener så mye på bilene sine at de faktisk har råd til å senke prisene.
Priskrigen har allerede kostet det beste kinesiske merket livet. VM Motor gikk konkurs i 2023, og Alixpartners forventer at mange flere bilmerker følger den veien.
Et kinesisk merke som gjør seg klar til å kutte ned er Polestar. Ifølge opplysninger i kinesiske medier forberedes det til en permitteringsrunde som er enda mer brutal enn den siste, som også koster arbeidsplasser i Danmark. Les mer om det her .
Noe helt tredje er overtiden til kineserne. De ansatte ved bilfabrikkene klarer seg gjennom 140 overtidstimer. Dette skal sammenlignes med et snitt på 20 overtidstimer hos de mer etablerte bilmerkene.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her