EUs straffetoll på kinesiske elbiler risikerer å ramme Volvo på en måte der bilmerkets fremtid er i fare, heter det i advarselen.
Til tross for massive problemer og at kundene får pengene tilbake for splitter nye biler, er Volvo EX30 en modell som allerede appellerer til mange her hjemme. Men Volvos fremtid kan være i fare.
Det mener i hvert fall merket, selv på toppen av straffetollsatsene som EU nettopp har vedtatt. De er oppe i 37,6 prosent og gjelder foreløpig ut oktober.
Og selv om EU-landene ikke kan bli enige om straffetollen, slår det kinesiske merket nå til igjen. Volvo Cars rammes av en straffetoll på 19,6 prosent.
Dette skriver svenske Dagens Nyheter .
LES OGSÅ: Salget av disse bilene har falt med 100 prosent i Danmark
Volvo, som er ekstremt avhengig av suksessen til EX30-ene, foreslår at de for en periode skal få slippe unna den nesten 20 prosent straffeavgiften. Volvo vil bruke samme periode til gradvis å flytte produksjonen til Gent i Belgia.
Her kan kineserne ende opp som den eneste bilprodusenten som til og med er til stede i landet. Audis salg av Q8 e-tron går så dårlig at tyskerne nå vurderer å helt stenge den eneste andre bilfabrikken i Belgia. Les mer om det her.
Tilbake i Sverige beklager landets handelsminister Johan Forsell utviklingen. Samtidig understreker han viktigheten av frihandel og åpne markeder. Akkurat som den svenske regjeringen, ifølge ministeren, vil jobbe for å beskytte kinesiske interesser i Sverige.
Volvo er ikke den eneste som er berørt av tollstatene. Hardest rammet er SAIC-konsernet – som blant annet eier MG. Her pålegges den høyeste tollsatsen.
Noen andre som har tatt konsekvensen er Tesla. Her hevet de pr 1. juli den danske prisen for en modell laget i Kina.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her