Det er ingen vei utenom den firesylindrede C63, selv om Mercedes-AMG selger svært få av dem. Nå mener sjefen at folk må elske bilen.
Det er ingen vei utenom den firesylindrede C63 AMG. Selv ikke om Mercedes-forhandlerne i Tyskland melder om gapende tomme ordrebøker.
Og nå sier AMG-direktør Michael Schiebe at folk er nødt til å elske C63 med 4 sylindre.
– For noen kunder tar det tid å virkelig lære seg å like ny teknologi, sier Michael Schiebe i et intervju med Autocar .
Michael Schiebe går så langt som å beskrive AMG som et "teknologiselskap". Det betyr at ikke alt AMG gjør trenger å ha en stor V8-motor mellom forhjulene.
LES OGSÅ: 2 av 3 bilforhandlere nekter å ta elbiler i bytte
I hvert fall ikke i sjefens øyne. Han råder også kundene sine til å ha "et åpent sinn når det kommer til teknologi". Det er ikke bare i C63-modellen at AMG setter den 2-liters, firesylindrede M193l-motoren mellom forhjulene.
Det samme er tilfellet i GLC63, GT43 og SL43. Den større V8-motoren vil for den saks skyld heller ikke gjøre comeback i E63. Her nøyer både Mercedes og AMG seg med en sekssylindret motor. Selv om i fjor forlot Mercedes å vurdere å gi opp og sette V8-motoren tilbake i C63.
I et intervju med Top Gear fra i fjor gjorde Schiebe det klart at AMG holder fast ved den firesylindrede bensinmotoren fordi den er «veldig, veldig progressiv».
Ute hos Mercedes-forhandlerne ser man imidlertid at kundene drar. I stedet kjøper de biler fra Audi og BMW, som fortsatt har V8-motorer på programmet. For å være rettferdig, det gjør Mercedes også. Men det er i biler i en helt annen liga enn C63.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her