Bare i de første seks månedene av 2024 har Ford tapt tilsvarende 17 milliarder danske kroner på å bygge elbiler. Andre kvarter var også blodig.
Hvis det er én ting Ford ikke kan tjene penger på akkurat nå, så er det elbiler. Faktisk renner pengene ut av firmakontoen. Dette har resultert i et tap på hele 17 milliarder danske kroner.
Og det er bare i de første seks månedene av 2024. Det viser Fords eget regnskap for andre kvartal 2024. Både omsetning og salg, som har falt med 23 prosent, er blodig i andre kvartal.
Under presentasjonen av regnskapet denne uken forsvarte Ford-ledelsen seg med at de gigantiske tapene først og fremst skyldes to ting – et lavere antall solgte biler og så priskrigen som i dag er i markedet for elbiler.
Ford forventer også at elbildivisjonen, Model e, vil presentere et like stort underskudd når neste halvdel av 2024 er over.
LES OGSÅ: 2 av 3 bilforhandlere nekter å ta elbiler i bytte
Bilmerkets administrerende direktør, som skal ha bl.a. amerikanerne til betingelsesløst å støtte elbilen, tror imidlertid de kan se lys i enden av tunnelen. Faktisk mener han å ha oppskriften på hvordan Ford blir kvitt de rotete tallene.
Dette, sier han, må gjøres gjennom utvikling av nye plattformer som det kan bygges mindre og billigere elbiler på. Ford tror at det er dette kundene deres ønsker.
Foreløpig låner Ford fra Volkswagen når det kommer til elbiler. Både den nye elektriske Explorer og det gjenopplivede Capri-navnet er ikke annet enn Volkswagen ID.4-biler med forskjellige frontlykter.
– Vi har tatt en helt annen tilnærming til oppgaven og laget et annet produkt til en annen pris med et mye mindre batteri med en annen kjemi, sa Farley om prosjektet med den nye plattformen under en investormote i vinter.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her