Bare pรฅ tyske veier risikerer 8 millioner biler รฅ bli forbudt 1. januar 2025 pรฅ grunn av innstramminger fra EU. Advarselen fra den tyske transportministeren Volker Wissing er sรฅ nรธyaktig,
Rundt 8 millioner dieselbiler skal forbys fordi EU รธnsker รฅ tolke gjeldende regler mer restriktivt.
Advarselen fra Tysklands transportminister Volker Wissing, som nรฅ har bedt EU-kommisjonen om en forklaring, hรธres sรฅ nรธyaktig ut.
Bakgrunnen for รธnsket om en strammere tolkning fra EUs side ligger i tidligere mรฅlemetode og drivstoffstandard NEDC. Det er den som vil bli sett strengere pรฅ i Brussel.
Konkret mener Volker Wissing at EU har til hensikt at grenseverdiene for forurensning i den gamle NEDC-normen ogsรฅ skal gjelde for ยซdriftsforholdeneยป. Det vil si nรฅr en fullastet personbil for eksempel kjรธrer opp en bakke.
LES OGSร : Bilfirma nรฆr konkurs โ klarer ikke รฅ betale regningene sine
I et slikt scenario gรฅr motoren for fullt, men det at EU kommer med strengere tolkningskrav i etterkant hรธrer ingen steder hjemme, mener den tyske ministeren.
โ Det kan ikke implementeres nรฅr dagens teknologi er tatt i betraktning. Det (kravet, red.) representerer et urealistisk krav til koruniformene som allerede er pรฅ veiene i dag.
Wissing mener dette vil bety at alle Euro 5-godkjente biler blir forbudt, og at det heller ikke kan utelukkes at Euro 6-biler rammes.
โ Millioner av korvogner risikerer รฅ bli tatt ut av drift (fjernes fra veiene, red.), mener Wissing.
Bare i Tyskland er det ifรธlge Auto Bild 4,3 millioner Euro 5-dieselbiler, mens det er en risiko for at 3,9 millioner Euro 6-biler blir berรธrt av reglene.
Samferdselsministeren frykter at mange millioner dieselbiler over hele Europa, som langt fra er utdaterte, ikke lenger skal fรฅ kjรธre fra januar 2025. Derfor krever Wissing nรฅ at lederen av EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, har reglene endret.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!