Det er ikke bare drivstoff som blir pรฅlagt tilleggsavgift neste รฅr. Diesel- og bensinbiler blir ogsรฅ betydelig dyrere fra 1. januar 2025.
Nye diesel- og bensinbiler blir ogsรฅ betydelig dyrere fra 1. januar 2025. Dette pรฅ grunn av strammere EU-regler.
EU krever at bilmerker i Europa selger minst 23 prosent elbiler og minst 8 prosent hybrider fra neste รฅr.
Videre skal utslippene fra bilene ikke overstige 93,6 gram per kjรธretรธy i gjennomsnitt. kort kilometer. Skjer det likevel, blir det store boder for bilmerkene.
Derfor mener analysefirmaet Dataforce , som stรฅr bak rapporten Automobile Market Forecast 2024-2025 , at bilmerkene kutter betydelig ned pรฅ antall diesel- og bensinbiler. I hvert fall hos de som markedsfรธres til.
LES OGSร : Ny avtale: Regjeringen vil gjรธre diesel dyrere i 2025
Det er imidlertid ikke akkurat fordi bilbransjen har noe av et jubileumsรฅr รฅ se frem til i 2025. Salget av elbiler er ikke pรฅ et nivรฅ som bilprodusentene hadde forventet for bare noen รฅr siden.
Faktisk gรฅr det sรฅ dรฅrlig med elbiler at de aller fleste bilprodusenter har trukket seg tilbake fra tak til kun รฅ selge elbiler senest i 2030. Dette har skjedd med bl.a. Mercedes, Ford og Volkswagen. Les mer om det her .
Dataforce tror at antallet nyregistrerte biler i 2025 bare vil รธke med rundt 4 prosent. Noe som er godt under nivรฅet for bare en hรฅndfull รฅr siden.
Heller ikke elbiler skal forventes รฅ storme frem i 2025. Dette har bl.a. รธkte finansieringskostnader, generell รธkonomisk nedgang og en nedgang i forbrukernes kjรธpekraft forรฅrsaket.
Dataforce spรฅr faktisk at allerede fรธr 2024 gรฅr ut vil elbiler ha falt med 2,4 prosent pรฅ salgssiden. De vil imidlertid fรฅ litt bedre tak i bilistene i takt med stadig flere restriksjoner pรฅ fossilbiler.
Mye apropos restriksjoner pรฅ fossilbiler, advarer Tysklands transportminister Volker Wissing om at 8 millioner biler i Tyskland alene risikerer รฅ bli forbudt fra 1. januar 2025. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!