Som den første i Kina har Mercedes sikret seg retten til å teste selvkjørende biler på nivå fire av fem.
Mercedes er den første bilprodusenten i Kina som får lov til å teste kjerneboring på nivå 4 av automatisert kjerneboring. Altså på offentlig vei.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
Nivå 4 betyr at den enkelte bil kjører helt av seg selv i et begrenset antall scenarier. Det vil si uten den minste innblanding fra sjåføren. På det nest høyeste nivået av selvkjørende teknologi kan sjåføren konsentrere seg om andre ting.
Og ikke bare det. For teoretisk sett er et ratt på nivå 4 ikke nødvendig i det hele tatt. Men slik reglene er nå, kan ikke rattet unnlates, fordi føreren må kunne gripe inn når som helst for å ta kontroll.
LES OGSÅ: VW ville ha 70.000 kroner fra Hans – nå er regningen forsvunnet
På LinkedIn snakker Mercedes sin svensk-tyske administrerende direktør, Ola Källenius, om at merkevarens utviklingsteam når noe i nærheten av en OL-gull når det kommer til automatisert trafikk.
Mercedes er også langt fremme med teknologien. Mens de fleste bilmerker – inkludert konkurrenter som Tesla og Ford – opererer på nivå 2, som teknisk sett bare er litt mer avansert enn den vanlige cruisekontrollen, har Mercedes allerede fått lov til å operere på nivå 3.
I hvert fall i USA. Her har merket lovet at de skal ta på seg skylden for alle ulykker som den selvkjørende teknologien kan være involvert i. Les mer om det her.
Tilbake i Kina har Mercedes utstyrt bl.a. S-Klasse med et hav av sensorer til testnivå 4. Også langt flere enn produksjonen S-Klasse har i dag. Det er også planlagt flere prøveturer, understreker utviklingssjef Markus Schäfer.
– Vi planlegger å gjennomføre tester på anviste veier og motorveier som en del av Mercedes-Benz Kinas forskningsprosjekter, lyder det.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!