Det kan ikke unngås. Men den obligatoriske fartsbegrenseren, som skal være i alle nye biler etter 6. juli 2024, er faktisk farlig, sier eksperter.
Siden 6. juli 2024 har fartsbegrenseren 'intelligent speed assistanse' (ISA) vært til stede i alle nye biler. Og det er umulig å slå av. I hvert fall permanent.
I stedet må systemet slås av for hver tur, dersom sjåføren ikke skal varsles med en gang bilen kjører 1 km/t for fort. Men nå advarer eksperter mot systemet.
Ifølge EU skal ISA alene klare å redusere antall dødsfall på europeiske veier med 20 prosent og antall skadde med 30 prosent.
Men det hele kan ende i svært farlige situasjoner. Det er ingen måte å slå av det nye alarmhelvetet i alle biler. I stedet begynner sjåførene å lete etter knapper og menyer for å slå av alarmen mens de kjører. Og det skaper bare enda farligere situasjoner på veiene.
LES OGSÅ: EU vil forby bensinbilen med e-fuel, advarer BMW
Det sier sjefredaktøren for den nederlandske bilsiden Autovisie i et intervju med avisen De Telegraaf .
– Mange sjåfører ønsker å skru av disse pipende varslingssystemene og så begynner de å lete etter knappene i alle slags menyer mens de kjører, noe som er direkte farlig, står det.
Tesla har gjort det enkelt å slå av den obligatoriske fartsbegrenseren. Det krever et trykk på hovedskjermen i bilen. Det trykket må derimot skapes for hver eneste tur i bilen.
Andre – som Toyota – krever at sjåførene sitter og tumler rundt i menyer for å få lov til å slå av varslene. Også her må sjåførene gå inn i de samme menyene for å slå av alarmen hver gang bilen startes.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!